Tilgængelighedserklæring

Aalborg Kommune forpligter sig til at gøre webstedet aalborgkommune.viewer.dkplan.niras.dk/plan/17 tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på aalborgkommune.viewer.dkplan.niras.dk/plan/17?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aalborg Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på aalborgkommune.viewer.dkplan.niras.dk/plan/17:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode

Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har selv evalueret webstedet

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Der er brugt både automatiske og manuelle testmetoder til at teste webstedet. Automatisk test er lavet med Qualweb og Google Lighthouse. Manuel test er lavet ved at bruge zoom funktion, tjekke kontraster samt bruge TAB knappen til at tabbe sig igennem indhold.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Alt-tekster til billeder
    Nogle alt-tekster til billeder har enten stavefejl eller er ikke fuldt beskrivende for hvad billedet forestiller.
  • Links har for lav kontrast
    Links i brødteksterne har for lav kontrast, det kan derfor være svært for nogle brugere at læse disse.
  • Søgeknap har for lav kontrast
    Knappen ”Søg i denne plan” har en for lav kontrast, derfor kan det være svært for nogle at læse hvad der står på knappen.
  • Anvendelse af farve ved links
    Mange links udskiller sig kun fra brødteksten ved at de har en anden farve, dette kan medføre at det for nogle brugere ikke er nemt at se hvor linkene er.
  • Dokumenter
    PDF-filer på hjemmesiden er ikke tilgængelige.
  • Tastaturfælder
    Man kan risikere at ende i en tastaturfælde hvis man trykker ind på et dokument eller et link som fører hen til en anden hjemmeside, idet det med tastaturet ikke er muligt at komme tilbage til forrige side. Det samme gør sig gældende hvis man trykker ind på et billede, da det ikke er muligt at komme væk fra billedet.
  • Kort
    Alle de interaktive kort mangler en titel eller beskrivende tekst som fortæller skærmlæseren og hermed brugeren hvilket element der er tale om.
  • Ukorrekt formatering af tekst
    Nogle punktopstillinger er ikke lavet korrekt og skærmlæser kan derfor ikke fortælle brugeren at der kommer en punktopstilling.
  • Links er ikke beskrivende
    Nogle links hedder ”her”, hvilket ikke uddyber hvad der sker hvis man trykker ind på linket.
  • Billeder af tekst
    Hjemmesiden indeholder billeder af tekst. En skærmlæser kan ikke skelne teksten fra billedet og dermed ikke læse teksten op for brugeren.
  • Brug af forkortelser
    Der er brugt forkortelser som en skærmlæser ikke kan læse korrekt op, derved kan det være svært for brugere med skærmlæser at forstå indholdet.
  • Sensoriske egenskaber
    Ved kortet står der at man skal klikke på den lille trekant i venstre hjørne af kortet, men er svagtseende eller blind hjælper det ikke brugeren at skrive hvor knappen er placeret.
  • Funktioner er ikke tilgængelige
    Går man ind under ”Adresse” er ikke alle elementer på kortet tilgængelige, idet det ikke er muligt med tastatur at tegne et søgeområde eller sætte en prik et sted på kortet.
  • Knap er ikke tilgængelig
    Inde under ”PDF” er knappen ”Lav PDF” ikke tilgængelig, idet man med tab knappen ikke kan komme hen til knappen.
  • Inputformål
    Søgefeltet har ikke et navn, derfor bliver der med en skærmlæser ikke læst op hvilket element det er eller hvad det skal bruges til.
  • Tastatur
    Fold ud punkter er ikke tilgængelige kun ved brug af tab knappen på tastaturet, idet fold ud punkterne bliver sprunget over.
  • Meningsfuld rækkefølge
    I headeren er der tre links som hedder ”Søg”, ”PDF” og ”Adresse”. Bruger man tap knappen til at navigere sig igennem hjemmesiden så kommer man ved disse først hen til ”Adresse” selvom denne står som den sidste og derefter kommer man hen til de andre to punkter i retningen fra højre til venstre. Dette er anderledes fra resten af hjemmesiden da retningen her er fra venstre til højre som også er læseretningen.
  • Diverse fejl
    Der er en stavefejl i alt-teksten til billedet på undersiden ”Målsætninger og retningslinjer”. Der står ”Drikkevandret” i stedet for ”Drikkevandet”, som jeg antager var meningen skulle stå der. Dog beskriver dette ord ikke helt hvad billedet forestiller, da man ser en pige drikke vand af et glas. På ”Grundlag” står der til billedet en alt-tekst som hedder ”Vand COLOURBOX3855676”. Her ville det være en god ide at slette det sidste ord samt tal, da det ikke giver brugeren nogen information om billedet.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Niras-løsninger
    Konkret vurdering er foretaget af myndigheden ved hjælp af sparring og tilgængelighedsrådgivning med Inklusio. Konklusionen er, at indholdet i Niras-løsningerne udgør uforholdsmæssig stor byrde at gøre tilgængeligt. Der er en række foranstaltninger, som medfører uforholdsmæssig stor byrde ved at overholde tilgængelighedskravet for det pågældende indhold. Det vil være så omkostningstungt, at det ikke står mål med antallet af borgere, det tilgodeser jævnfør brug af siderne. Myndighedsopgaverne og aktiviteterne i disse planværktøjer, som også udgør interne arbejdsredskaber, er for de fleste kun i begrænset omfang rettet imod almenhedens behov. Vi har medtaget i vurderingen, hvor meget og hvordan indholdet bliver brugt. Samtidig har vi vurderet indholdets aktualitet for personer med handicap. Behovet for kort- og planløsningerne fra Niras er i borgerrettet henseende ikke så stort, at det godtgør de mange ressourcer, der skal til for at rette op på det. Det er ikke muligt anvise et tilgængeligt alternativ, og vi bestræber os derfor på at hjælpe på anden vis, hvilket vi hellere end gerne gør via kontakt med den enkelte, som måtte have behov for eller interesse i indholdet.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

AAK arbejder løbende på at forbedre hjemmesider

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.