Tilgængelighedserklæring

Region Syddanmark forpligter sig til at gøre webstedet altomdiabetes.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på altomdiabetes.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Syddanmark, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på altomdiabetes.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Tastaturnavigation og fokus
    Der er områder på hjemmesiden, hvor fokus ikke flyttes korrekt, eller hvor det fjernes automatisk. Det kan give udfordringer for brugere, der navigerer med tastatur. Eksempelvis er det ikke muligt at springe gentagne indholdselementer over, og visse knapper eller links modtager ikke fokus, som de burde.
  • Struktur og semantik
    Nogle steder er overskrifter og tekstblokke ikke markeret korrekt i den bagvedliggende kode – det, man kalder semantisk opmærkning. Det betyder, at skærmlæsere, som bruges af blinde og svagsynede, kan have svært ved at forstå sidens opbygning. For eksempel er der steder, hvor tekst ser ud som en overskrift, men ikke er markeret som en rigtig overskrift i koden, altså uden brug af korrekte heading-tags. Der er også tilfælde, hvor tekst visuelt ligner en liste, men ikke er kodet som en liste, hvilket kan forvirre brugere med skærmlæser.
  • Kontrast og skalérbarhed
    Visse tekst- og grafikelementer har utilstrækkelig farvekontrast i forhold til baggrunden. Derudover anvendes fastlåste skriftstørrelser fremfor relative enheder, hvilket kan gøre det vanskeligt for brugere med nedsat syn at forstørre indholdet effektivt. Det kan påvirke læsbarhed og brugervenlighed. Da målgruppen har funktionelt syn, vurderes det, at tilpasningen ikke er proportional med effekten.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Tastaturnavigation og fokus
    Der er områder på hjemmesiden, hvor fokus fjernes eller ikke følger en logisk rækkefølge. Det sker for eksempel i de tilfælde, hvor siden automatisk centrerer indhold for at sikre, at det vises korrekt. Den automatiske centrering understøtter at man som bruger har overblikket over alle relevante informationer. Men for brugere med skærmlæser eller som navigerer med tastatur, kan det betyde, at fokus "springer". Det vurderes, at en teknisk løsning vil kræve omfattende ændringer i den underliggende frontend-struktur, og vil gøre det vanskeligt at opretholde den samlede præsentation af informationerne. Da webstedet er målrettet sundhedsfagligt personale med høj digital modenhed, vurderes påvirkningen af brugergruppen at være begrænset.
  • Fastlåst skriftstørrelse
    Teksten på hjemmesiden anvender faste skriftstørrelser. Det vurderes, at brugerne har forudsætninger for at anvende indholdet som det er, og i langt de fleste tilfælde vil anvende hjemmesiden på en tablet. Det vurderes derfor at en tilpasning udgør en uforholdsmæssig stor byrde i forhold til gevinsten.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi arbejder løbende med tilgængeligheden på hjemmesiden, som i løbet af anden halvår af 2025 skal gennemgå en større udviklingsproces. I den forbindelse vil der også blive arbejdet med webtilgængeligheden.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.