Tilgængelighedserklæring
KOMBIT A/S forpligter sig til at gøre mobilapplikationen Aula tilgængelig, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Aula?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte KOMBIT A/S, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Aula:
- Kontaktside: https://aulainfo.dk/
- E-mail: aula@kombit.dk
- Telefon: 33349400
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikation overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Mobilapplikationen overholder loven fuldt ud
- Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
PDF-visning af Sikre Filer
Det værktøj, der i skrivende stund danner PDF-visningen af Sikre Filer, understøtter ikke webtilgængelighed på en række områder. Der arbejdes på at finde et andet værktøj hertil. -
Ikke-tekstbaseret indhold
Med tablet er "Opret"-knappen tilstede i kalenderen ved ugevisning, men mangler her tilgængeligt navn. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Information og relationer
Der er steder i løsningen, fx etiketter og overskrifter i opslag, hvor dette ikke er defineret programmatisk. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Rækkefølge
Der er steder i løsningen, hvor rækkefølgen ikke er kontinuerlig og meningsfuld. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Ændring af tekststørrelse
Tekststørrelsen for bundmenuens knapper, f.eks. "Overblik", tilpasses ikke valget af tekststørrelse i styresystemets systemindstillinger. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
Den synlige fokusindikator har for lav kontrast visse steder i løsningen – f.eks. ved global søgning og i bundmenuen. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Tastatur
En række knapper og menuer er ikke tilgængelige med tastatur. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Ingen tastaturfælde
Tastaturfokus kan i kalenderen blive fanget i "Lokaler"-feltet uden mulighed for at tilgå den tilhørende menu eller komme videre til resten af formularen. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Synligt fokus
En række knapper i løsningen mangler synlig fokusindikator. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Etiket i navn
Der er menuer og filtrer, der har et forkert tilgængeligt navn. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Navn, rolle, værdi
Der er elementer i løsningen, hvor tilstanden af elementet – f.eks. aktivt eller skjult – ikke formidles programmatisk. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Anvendelse af tilgængelighedstjenester
Kalenderen i landskabsvisning, er ikke tilgængelig med mindre ”Luk ugevisning” vælges. Beskeders "Flere handlinger"-menu er ikke med i læserækkefølgen og kan ikke tilgås med skærmlæser. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Række, kolonne og overskrifter
Kalenderen har ikke de visuelle kolonne- og rækkeoverskrifter, dage og ugenumre, med i den programmatiske tabelstruktur. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Tekst
Der er steder i løsningen der ikke er programmeringsmæssigt bestemmelige for kompenserende teknologier. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Brugerpræferencer
Tekststørrelsen for bundmenuens knapper tilpasses ikke valget af tekststørrelse i styresystemet. Fejlen forventes rettet i en kommende release. -
Tilgængelig dokumentation
Hjælpeteksten under beskeder er ikke tilgængelig. Fejlen forventes rettet i en kommende release.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.
Det offentlige organs beskrivelse:
Alle mangler, der gør, at app’en ikke overholder WCAG 2.1 AA, betragtes som fejl, som leverandøren af Aula skal rette. Rettelser pågår derfor løbende.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.