Tilgængelighedserklæring
Svendborg Kommune forpligter sig til at gøre mobilapplikationen Det gode madhus tilgængelig, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Det gode madhus?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Svendborg Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Det gode madhus:
- E-mail: dgm@svendborg.dk
- Telefon: 62234332
- Kontaktfunktion: Mette Østergaard Jensen mette.ostergaard.jensen@svendborg.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikation overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Mobilapplikationen overholder loven fuldt ud
- Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Grafisk indhold
Grafisk indhold af væsentlig karakter er ikke forsynet med tilgængelige alternativer. Dertil er en del dekorativt grafisk indhold forsynet med unødvendige tekstalternativer. -
Herobilledet øverst på forsiden
Nyhedskarrusellen på forsiden skifter side automatisk, men man har mulighed for at sætte den på pause.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Sidestrukturer
Webstedet indeholder fejl i opmærkningen af sidestrukturer såsom overskrifter, citater, lister og skjult indhold. Dertil er der eksempler på indhold, hvor information og relation ikke præsenteres korrekt for skærmlæserbrugere. -
Autoudførelse
Formularfelter, hvor brugeren skal angive navn og email-adresse er ikke forsynet med autoudførelse for at gøre det lettere for brugere at udfylde disse felter. -
Anvendelse af farve
Enkelte steder er farve anvendt som eneste visuelle middel til at informere om, hvilken fane eller kategori der er valgt. -
Ombrydningsvisning
Visse steder opstår der fejl i ombrydningsvisningen, hvilket bevirker at visse typer af indhold ikke kan vises tilstrækkeligt. -
Tastaturnavigation og fokusrækkefølge
Enkelte steder er der fundet komponenter, der ikke indgår i fokusrækkefølgen og dermed ikke kan tilgås med tastatur. Dertil er der fundet enkelte fejl i fokusrækkefølgen, som ikke fremstår som meningsgivende. Dette inkluderer ligeledes læserækkefølgen for skærmlæserbrugere, som i nogle tilfælde er nødsaget til at flytte fokus ’tilbage’ i læserækkefølgen for at få fokus på nyt indhold på siden. -
Etiketter
Ved enkelte etiketter er der uoverensstemmelse mellem den synlige (visuelle) etiket og den usynlige (programmeringsmæssigt bestemte) etiket. -
Komponenter
Fejl i den programmeringsmæssige opmærkning af komponenter, herunder komponenter med misvisende eller manglende navn, rolle og/eller værdi. -
Tredjepartsindhold
Der er tredjepartsindhold på webstedet, der ikke lever op til kravene for tilgængelighed. Det relaterer sig blandt andet til cookie-banneret samt præsentationer af forskellige kort.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi er i en proces, hvor vi overgår fra PDF til online bestilling af mad.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.