Tilgængelighedserklæring
DSB forpligter sig til at gøre mobilapplikationen DSB APP tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på DSB APP?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om mobilapplikationens manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte DSB, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på DSB APP:
- Kontaktside: https://www.dsb.dk/kundeservice
- E-mail: kundeservice@dsb.dk
- Telefon: 70131415
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikationen overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Mobilapplikationen overholder standarden fuldt ud
- Mobilapplikationen overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Mobilapplikationen overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret mobilapplikationen. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret mobilapplikationen
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Manuel evaluering
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Kontraster
Der bliver flere steder i mobilapplikationen brugt kontraster imellem baggrund og tekst og baggrund og ikon, der ikke overholder minimumskravet for kontraster. -
Valgte zoner ved pendlerkort
Der findes ikke et tekstalternativ til hvilke zoner man vælger til sit pendlerkort. -
Lodret skærmvisning
Appen er låst fast til lodret skærmvisning. -
Forstørrelse af tekst
Appen respekterer ikke indstillinger for større tekst (IOS), eller teksten bliver uforståelig når forstørret (Android). -
Tastatur
Tilgang, aktivering, valg og betjening af forskellige elementer i appen med tastatur. -
Anvendelse af farve.
I bundmenuen er farve den eneste indikation af, hvilken side der er valgt. -
Fejlforslag
Den visuelle fejlmeddelelse, når et mobilnummer udfyldes forkert, indeholder ikke rettelsesforslag. -
Navn, rolle, værdi.
Maskinlæsbart format og rolle mangler enkelte steder på profilsiden.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Stationer og stop samt detaljer herunder
Grundet antallet af brugere der benytter sig af dette område i mobilapplikationen samt at denne information kan findes i mobilapplikationen ”Din Station”, ser vi det som en uforholdsmæssig stor byrde at skulle ændre dette område. -
Valgte zoner ved pendlerkort
Det vil være meget uoverskueligt samt kræve indgående kendskab til DSB’s zonesystem hvis brugeren skulle kunne overskue hvilke zoner denne får adgang til ved oplæsning. Især ved rejser på tværs af landet kan denne zonerække blive ekstremt lang og uoverskueligt. Det vurderes derfor ikke at tilføre værdi for brugeren og vi ser det derfor som en uforholdsmæssig stor byrde. -
Lodret skærmvisning
DSB appen har mange skærme med flydende indhold og det vil kræve to designs at skulle understøtte at kunden kan vende skærmen. Det vil altså kræve betydelige ressourcer at ændre i sin nuværende form samt ekstra udviklingstid hver gang vi ændrer noget i DSB appen. Derfor ser vi dette punkt som en uforholdsmæssig stor byrde. -
Forstørrelse af tekst
I DSB appen er der ekstremt mange felter vi vil skulle sikre udvider sig på en pæn måde. Det vil være en stor opgave at skulle opbygge dette som DSB appen er opsat i øjeblikket og derudover vil det kræve ekstra udviklingstid samt potentielt forsinke leverancer, hvis vi skal sikre at DSB appen understøtter dette hver gang der bliver lavet den mindste ændring i DSB appen. Derfor ses dette som en uforholdsmæssig stor byrde.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.
Det offentlige organs beskrivelse:
DSB iværksætter initiativer til at forbedre tilgængeligheden af følgende punkter: Forventes afsluttet inden 7. juni 2023: • Forbedring af betjening med tastatur. • Ny tilgængelighedsrapport med efterfølgende opdatering af tilgængelighedserklæring. Forventes afsluttet i 2023: • Forbedre kontraster • Anvendelse af farve i bundmenuen skal indikeres på en anden måde ved brug af skærmlæser. • Fejlforslag skal inkluderes ved forkert udfyldt tekstfelt på profilsiden. • Roller og værdier skal gøres i maskinlæsbart format og tildelt roller på profilsiden.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.