Tilgængelighedserklæring

DSB forpligter sig til at gøre webstedet DSB APP tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på DSB APP?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte DSB, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på DSB APP

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Manuel evaluering

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Kontraster
    Der bliver flere steder i mobilapplikationen brugt kontraster imellem baggrund og tekst og baggrund og ikon, der ikke overholder minimumskravet for kontraster.
  • Valgte zoner ved pendlerkort
    Der findes ikke et tekstalternativ til hvilke zoner man vælger til sit pendlerkort.
  • Lodret skærmvisning
    Appen er låst fast til lodret skærmvisning.
  • Forstørrelse af tekst
    Appen respekterer ikke indstillinger for større tekst (IOS), eller teksten bliver uforståelig når forstørret (Android).
  • Tastatur
    Tilgang, aktivering, valg og betjening af forskellige elementer i appen med tastatur.
  • Anvendelse af farve.
    I bundmenuen er farve den eneste indikation af, hvilken side der er valgt.
  • Fejlforslag
    Den visuelle fejlmeddelelse, når et mobilnummer udfyldes forkert, indeholder ikke rettelsesforslag.
  • Navn, rolle, værdi.
    Maskinlæsbart format og rolle mangler enkelte steder på profilsiden.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

DSB iværksætter initiativer til at forbedre tilgængeligheden af følgende punkter: Forventes afsluttet inden 7. juni 2023: • Forbedring af betjening med tastatur. • Ny tilgængelighedsrapport med efterfølgende opdatering af tilgængelighedserklæring. Forventes afsluttet i 2023: • Forbedre kontraster • Anvendelse af farve i bundmenuen skal indikeres på en anden måde ved brug af skærmlæser. • Fejlforslag skal inkluderes ved forkert udfyldt tekstfelt på profilsiden. • Roller og værdier skal gøres i maskinlæsbart format og tildelt roller på profilsiden.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.