Tilgængelighedserklæring
Region Syddanmark forpligter sig til at gøre mobilapplikationen Mit Liv - min sundhed tilgængelig, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Mit Liv - min sundhed ?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Region Syddanmark, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Mit Liv - min sundhed :
- E-mail: dds@rsyd.dk
- Telefon: 76631312
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikation overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Mobilapplikationen overholder loven fuldt ud
- Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Tastaturnavigation
Der er et behov for at gennemgå om navigationen via tastatur er naturlig og intuitiv, og sikre at brugeren altid kan navigere via tastaturet uden at sidde fast, samt at det er tydeligt markeret hvad der er interaktive elementer og hvad der kan gøres i de interaktive felter. -
Oplæsning
Der er behov for at gennemgå alle rækkefølger på etiketter, så rækkefølgen i oplæsningen stemmer overens, hvad der en naturlige og intuitiv rækkefølge på skærmen. Dette er især relevant ved grafiske elementer, som fx ”Min dag” hvor Glas væske og Måltider ikke læses i naturlig rækkefølge. Der er ligeledes et behov for at gennemgå og tilpasse grafikker, så deres tekstbeskrivelser er klare og letforståelige. Desuden skal alle knapper tydeligt vise deres formål, fx bør video-knappen gøres mere markeret, så den tydeligt fremstår som et interaktivt element i de forskellige forløb i appen. -
Kontraster
Der skal laves mere kontrast mellem teksten og baggrunden således den er på minimum 4,5:1 for tekst, samt minimum kontrast på 3:1 mellem knapper og fokusvalget. Der er tale om grå på hvid, orange på hvid og omvendt. -
Beskrivelser af formål med links
Der er et behov for at gennemgå beskrivelsen af diverse links, så formålet er klart og tydeligt. Det skal forså vidt muligt undgås at skrive ”Klik her” eller ”Læs mere”.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Landscapevisning
For at tilpasse appen til landscape-tilstand kræves et omfattende redesign af brugergrænsefladen, herunder omstrukturering af layout, grafikker og funktioner. Dette er nødvendigt for at sikre, at designet forbliver brugervenligt og tilgængeligt i alle visningstilstande, hvilket vil kræve betydelig udviklingstid og test. -
Forstørrelse af tekst
Understøttelse af 200 % tekstforstørrelse kræver omfattende kodemæssige tilpasninger, herunder at sikre, at alle tekst- og brugerfladeelementer fungerer korrekt ved større skala. Det indebærer også bred testning på tværs af forskellige enheder, skærmstørrelser og operativsystemer for at sikre, at tilgængeligheden er konsekvent og uden fejl. Dertil skal det tilføjes, at det på nuværende tidspunkt er muligt at få forstørret teksten på Android-appen, blot ikke til 200 %. Hvor det ikke understøttes på iSO-appen. I gennemsnit har appen mellem januar og maj 2025 under 50 aktive brugere om dagen, hvor en aktiv bruger er defineret som en bruger, der har en session på over 2 sekunder. -
Overordnet vurdering
Fokus er på at gennemføre prioriterede forbedringer, som let og effektivt kan øge tilgængeligheden for brugerne, samtidig med at større, mere ressourcekrævende opdateringer vurderes senere. Vi følger en pragmatisk tilgang, hvor de punkter, der har størst effekt og lavere omkostninger, prioriteres først for at forbedre tilgængeligheden i overensstemmelse.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.
Det offentlige organs beskrivelse:
I den første halvdel af 2025 planlægges en større opdatering af appen med fokus på at forbedre tilgængeligheden for alle brugere. Der er etableret en løbende proces, hvor tilgængeligheden tilses og vurderes regelmæssigt, så forbedringer kan implementeres løbende. Derudover er der planlagt yderligere opdateringer i slutningen af 2025, hvor tilgængelighed er et centralt element. Når nyt indhold udvikles til appen, tages der også særligt hensyn til tilgængelighed for at sikre, at alle brugere får en god brugeroplevelse.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.