Tilgængelighedserklæring

Region Nordjylland forpligter sig til at gøre webstedet Stikkemester tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Stikkemester?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Nordjylland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Stikkemester

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Ekstern part har testet og vurderet applikationen og har udfyldt fyldestgørende testrapport, som er udleveret og gennemgået med applikationsleverandøren.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)
    Ved lydindhold findes der ikke et tekstalternativ. Det betyder, at brugere som ikke kan høre vil være afskåret fra appens informationer.
  • Retning
    Appen er låst til kun at virke i lodret position. Det betyder, at brugere med motoriske handicaps, som f.eks. har mobilenheden fastspændt på en kørestol kan have svært ved at betjene appen.
  • Kontrol af lyd
    Det er ikke muligt at afbryde lyden, som automatisk starter. Det betyder, at f.eks. skærmlæserbrugere kan have svært ved at navigere fordi skærmlæserens lyd overdøves af appens lyd.
  • Ændring af tekststørrelse
    Appen understøtter ikke forstørret tekst gennem operativsystemets indstillinger til større tekst. Det betyder, at brugere med mindre synsnedsættelser f.eks. ældre mennesker kan have svært ved at læse teksten.
  • Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Der er enkelte eksempler på knapper som har for lav kontrast mellem tekst og baggrund. Det betyder at brugere med mindre synsnedsættelse, typisk ældre, kan have svært ved at betjene appen.
  • Tastatur
    Det er slet ikke muligt at benytte tastatur i appen. Det betyder, at tastaturbrugere, typisk mennesker med motoriske handicaps, ikke vil kunne benytte appen.
  • Pause, stop, skjul
    Det er ikke muligt at pause, stoppe eller skjule indhold, som bevæger sig i appen. Det gælder bl.a. Sten-O figuren. Det betyder at mennesker med koncentrationsvanskeligheder kan blive distraheret i en grad så det bliver vanskeligt at benytte appen.
  • Synligt fokus
    Der er ingen betjeningstilstand, der gør tastaturfokus indikatoren synlig. Det betyder, at det ikke er muligt at benytte appen for tastaturbrugere.
  • Navn, rolle, værdi
    Appen kan ikke betjenes med skærmlæser. Hele applikationen er kodet som "Direkte berøringsområde" (iOS) og "Game view" (Android). Det betyder, at funktionerne i appen slet ikke aktiveres og formidles med skærmlæseren. Dette betyder også, at det i praksis ikke er muligt at teste for en række af succeskriterierne (WCAG).

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Region Nordjylland arbejder løbende med at forbedre webtilgængeligheden for egne apps, og er i dialog med leverandører om forbedring af øvrige apps.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.