Tilgængelighedserklæring

Region Nordjylland forpligter sig til at gøre mobilapplikationen Telma tilgængelig, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Telma?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Nordjylland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Telma:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikation overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Mobilapplikationen overholder loven fuldt ud
  2. Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Ikke-tekstbaseret indhold
    Ikoner uden alternative tekster Billeder uden alternative tekster (eller markeret som dekorative)
  • Retning
    Appen er låst til vandret visning
  • Information og relationer
    Manglende markering af overskrifter Manglende roller som interaktive elementer Manglende programmatisk opmærksning af, hvad der er valgt mm …
  • Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Primært for lav kontrast for fokusindikator
  • Navn, rolle, værdi
    Manglende markering af overskrifter Manglende roller som interaktive elementer Manglende programmatisk opmærksning af, hvad der er valgt mm …
  • Tastatur
    En del indhold + elementer, der ikke kan tilgås / aktiveres med tastatur
  • Ændring af tekststørrelse
    Ikke alle tekster ændres, hvis man sætter forstørret tekst op
  • Overskrifter og etiketter
    Manglende opmærkning som overskrifter og programmatisk sammenhæng med indhold
  • Kontrast (minimum)
    For lav kontrast for tekster i forhold til baggrund
  • Meningsfuld rækkefølge
    Læserækkefølge (skærmlæser) afviger fra visuel / logisk rækkefølge
  • Pege-annullering
    For keyboard til input af tal i spørgeskemaer og logon
  • Statusbeskeder
    Manglende annoncering af fejltekster til skærmlæsere
  • I fokus
    På "Besked" billedet.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Ikke tekstbaseret indhold
    Ikoner uden alternative tekster. Billeder uden alternative tekster (eller markeret som dekorative)

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.

Det offentlige organs beskrivelse:

Region Nordjylland arbejder løbende med at forbedre webtilgængeligheden for egne apps, og er i dialog med leverandører om forbedring af øvrige apps.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.