Tilgængelighedserklæring

Ballerup Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://ballerupsuperarena.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://ballerupsuperarena.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Ballerup Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://ballerupsuperarena.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Leverandøren har selv gennemgået hjemmesiden manuelt

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Billeder (WCAG 1.1.1 “Ikke-tekstbaseret indhold” )
    Der er eksempler på, at dekorative billeder ikke er skjult for skærmlæsere (tom alt-tag mangler). Endvidere mangler der beskrivende tekster til billeder, der indsættes i indholdsfelter. De fotos Ballerup Super Arena benytter på websiden, fremstiller oftest cykelryttere i på cykelbanen. Det vil ikke give mening at forklare hvad der sker på disse fotos, da konteksten på billederne er den samme og det dels vil være umuligt at adskille det ene foto fra et andet, dels forklejne den sportslige situation.
  • Tastatur (WCAG 2.1.1 “Tastatur”)
    Der er funktioner, der ikke kan betjenes fuldt ud via tastatur, fx. søgning på arrangementer og udlejning.
  • Uforholdsmæssig stor byrde (WCAG)
    På omtalesiderne linkes til tider til eksterne youtube-og/eller vimeovideoer, hvor den potentielle sport-og kulturforbruger kan opleve eksempler på den begivenhed, som de overvejer at købe billet til. Disse videoer er sjældent udstyret med undertekster, da der sjældent er tale i videoerne. At foromtale sport- og kulturtilbud med tekster, fotos og videoer er generelt svært at erstatte med andre formidlingsmetoder, med det formål at tilgodese det forholdsvist lille antal potentielle gæster, der enten er blinde, svagtseende, døve, personer med nedsat hørelse eller andre personer med andre perception- eller funktionsnedsættelser, der netop af samme årsag, sjældent nyder at gå i sportsanlæg.
  • Websiden er dansksproget
    Vi har valgt at siden er skrevet på dansk, på trods af at vi også appellerer til internationale gæster og gæster, der bor i Danmark, men som ikke behersker sproget dansk. Vi bestræber os på, når vi præsenterer events, der specifikt også appellerer til ikke-dansksprogede gæster, at supplere beskrivelsen af eventet på engelsk. Dette ses på de respektive eventsider.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Én gang om året gennemgår Ballerup Super Arena websitet og sikrer derved erkendelsen om evt. optimering af webtilgængeligheden på webstedet. Ballerup Idrætsby arbejder løbende med videreudvikling af sitet, så det indenfor en overskuelig fremtid lever optil lov om webtilgængelig.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.