Tilgængelighedserklæring
GENTOFTE KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://bfsc.gentofte.dk/da tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bfsc.gentofte.dk/da?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte GENTOFTE KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bfsc.gentofte.dk/da
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Den tekniske tilgængelighed er kortlagt af rådgivningsfirmaet Diversa.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser:
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
- Ikke-tekstbaseret indhold
Enkelte steder kan optræde billedlinks, som ikke har et tilstrækkeligt tekstalternativ. - Informationer og relationer
Der kan findes eksempler på overskrifter, som ikke er kodet semantisk korrekt. Redaktørerne arbejder løbende på at identificere og rette denne type fejl. - Identificering af inputformål
Der findes enkelte eksempler på, at brugeren ikke får tilstrækkelig hjælp til at forstå, hvilken type input der skal gives i et felt. Det drejer sig eksempelvis om inputfelter i bookingformularer. - Kontrast (minimum)
Der findes eksempler på links og tekster, som ikke har tilstrækkelig høj kontrast i forhold til baggrundsfarven. Det drejer sig eksempelvis om menu-links og infotekster. Dette tænkes ind i udviklingen af kommunens fremtidige webdesign. - Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
Der findes eksempler på rammer omkring inputfelter, som ikke har tilstrækkelig høj kontrast i forhold til baggrundsfarven. Markering af det aktuelt valgte punkt i hovedmenuen har ikke tilstrækkelig høj kontrast i forhold til baggrunden. Dette tænkes ligeledes ind i udviklingen af kommunens fremtidige webdesign. - Tekstafstand
Der findes eksempler på tekst, som ikke tilpasser sig til brugerindstillinger. Det drejer sig eksempelvis om tekst, der vokser ud af tekstrubrikken. - Indhold ved svævepegning (hover) eller fokus
Menu med funktioner til deling af indhold, dækker i nogle situationer over andet indhold og kan ikke lukkes uden at flytte markøren. - Tastatur
Enkelte knapper kan ikke betjenes fra tastaturet. Det drejer sig eksempelvis om knapper til lukning af billedgallerier og til åbning af delingsmenuen. - Fokusrækkefølge
Enkelte steder følger tastaturnavigationen ikke en logisk fokusrækkefølge. Det drejer sig eksempelvis om navigationen i sidens bannerområde og i videoafspillere. - Synligt fokus
Der findes enkelte elementer, som ikke har synligt tastaturfokus. Det drejer sig eksempelvis om billedgallerier og ”Spring til” navigationslinks. - Fejlforslag
Der er ikke altid tilstrækkelig hjælp til at forstå og rette en fejl. Det drejer sig eksempelvis om de fejlbeskeder, der kan opstå i forbindelse med udfyldning af en bookingformular. - Parsing
Der findes eksempler på ikke-unik id på html-elementer. Det drejer sig eksempelvis om siden med søgeresultatvisning. - Navn, rolle, værdi
Der findes elementer, som ikke formidler deres rolle til kompenserende hjælpeteknologi. Det drejer sig eksempelvis om delingsmenuen.
Der findes iframes som ikke er navngivet. Det drejer sig eksempelvis om videoindhold, rejseplan og bookingformular.
- Statusbeskeder
Generelt annonceres fejlbeskeder ikke programmeringsmæssigt til kompenserende hjælpeteknologier.
Uforholdsmæssig stor byrde
- Ikke udfyldt.
Ikke udfyldt.
Ikke omfattet af loven
- Ikke udfyldt.
Ikke udfyldt.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Ingen beskrivelse.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.