Tilgængelighedserklæring
Københavns Kommune forpligter sig til at gøre webstedet bookbyen.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på bookbyen.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Københavns Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på bookbyen.dk:
- E-mail: kffwcag@kk.dk
- Telefon: 33663366
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Automatiserede værktøjer Brugertest
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Ikke-tekstbaseret indhold
Alt-tekster er lidt mere komplicerede end som så. Der er forskel på billeder, som er ren dekoration (headerbilledet på forsiden) og billeder med informationsværdi (et billede af et indgangsparti på en navngivet lokation, eller en person der er kendt i miljøet). -
Information og relationer
Forside: Skærmlæsere annoncerer ikke resultatet når man har valgt en aktivitet og et sted. Eks Badminton - Grøndal Multicenter På resultatsiden får brugeren ikke at vide hvad pilenavigationen er. Skærmlæseren siger for eksempel bare: " Knap 1 dag", uanset om det er 1 dag frem i kalenderen eller en dag tilbage. Overskriftkoder bruges ikke i den korrekte rækkefølge. Det gør det svært for skærmlæserbrugere for at regne ud, om der er en anden overskrift på siden, når den første man hører annonceret er en H2-overskrift. Eks: Log ind-siden har en H2, men ikke en H1 -
Meningsfuld rækkefølge
Ny bruger: Instruktionerne på siden er tilgængelig som tekst, men er ikke i tilgængelighedstræet og kan ikke opfanges af skærmlæsere. På forsiden er der en informationstekst, som ikke kan opfattes af skærmlæsere. -
Tastatur
Forside: Det er ikke muligt at vælge underkategorier, for eksempel "Bat- og ketchersport", med tastatur alene. Det er ikke muligt at anvende datovælgeren med tastatur alene, når datovælgeren er foldet ud. Tilgengæld, har jeg oplevet, at datovælgeren eksonerer datoerne, selv om den ikke er åbnet. Det er ikke muligt at nå indkøbskurven med tastatur alene. -
Spring over blokke
Der mangler et skiplink, som det første fokuserbare element på siden. Det betyder, at tastaturafhængige brugere er nødt til at taste sig hele vejen gennem hovedmenuen og dropdownmenuerne, hver gang de genindlæser en side. -
Fokusrækkefølge
For at komme ned til "Se boldspil" på forsiden, koster det 38 tryk, fordi kalenderen indgår i tastaturrækkefølgen, også selv om den ikke er udfoldet -
Synligt fokus
På /search/activity/ forsvinder fokusindikatoren når brugeren når ned til kortene. Der sker et farveskift på den grønne knap, men kontrastforholdet er ikke nok til, at de fleste vil kunne opfatte det. Datovælgeren i det grå bånd får ikke synligt fokus. Det er umuligt at se, om man overhovedet kan vælge den med tastatur. -
Identifikation af fejl
Forside: Skærmlæseren kan ikke opfatte fejlbeskeden, hvis brugeren glemmer at vælge aktivitet eller sted. Ny bruger: Skærmlæsere kan ikke opfatte fejlbeskederne. Brugeren får kun at vide, der er en ugyldig indtastning, men ikke hvad problemet er. -
Parsing
Validering med W3C''s validator giver 30 fejl for forsiden alene. De fleste fejl burde kunne rettes, men det er nødvendigt med en nærmere vurdering af kodens kvalitet, før en fejlrettelse sættes i værk. Kompenserende teknologier er afhængige af at kunne tolke HTML-koden korrekt, ellers ved de ikke, hvad de skal formidle til brugern. Det betyder, at nogle websider kan blive ubrugelige for personer med handicaps. Selv om det måske ser ud til at fungere nu, så er der ingen garanti for, at det også fungerer om et halvt år. -
Kontrast (minimum)
Hovedmenu og tertiære menu: Sektioner (#655E58) mod hvid (#FFFFFF) er målt til 6,4:1 Aktuel sektion og indkøbskurven (#119CA9) mod hvid (#FFFFFF) er målt til 3,3:1 Forside > Boksen "Se boldspil": Grøn (#119CA9) mod hvid tekst (#FFFFFF) er målt til 3,3:1 Card > Vis Baner-knap: Som boksen på forsiden Bladrenavigation Grå tekst (#777777) mod lysegrå baggrund (#EEF1F6): 4,0:1 Statusbesked Gul tekst (#8A6D3B) mod Gul baggrund (#FCF8E3) : 4,5:1 -
Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
Toggle-knap "Ledige/Alle" : Kantfarve (#2b4f87) mod baggrund (#FFFFFF) : 8,2:1 Toggle-knap (#78AC17) mod knapbaggrund (#FFFFFF): 2,7:1 FAQ-accordions: kantfarve (#EBEBEB) mod baggrundsfarve (#FFFFFF): 1,2:1 -
Sprog på siden
Sidens sprog er ikke angivet. Skærmlæsere, der er indstillet til andre sprog end dansk vil ikke kunne oplæse indholdet korrekt. -
Fejlforslag
"Feltet skal indeholde en valid emaildresse" er ikke særlig hjælpsom for personer med nedsatte kognitive funktioner - eller andre, som bare ikke ved hvad en "vald emailadresse" er for noget. -
Navn, Rolle, Værdi
Ny bruger: Der mangler en kobling mellem inputfelternes label og selve feltet. Det gør det meget svært for skærmlæserbrugere at vide, hvilket felt, de har fokus i. -
Statusbeskeder
Ny bruger: Kvitteringen for oprettelse af ny bruger kan ikke opfattes af skærmlæsere Spinneren, der vises ved sideskift og søgning fra forsiden giver ikke statusbesked til skærmlæsere. -
Kalendervisningen på søge-/filtreringsresultater
Kalendervisningen på søge-/filtreringsresultater er ikke tilgængelig og kan ikke udbedres, da dette er en tredjepartsløsning. Vi henviser til at man benytte den alternative visning ”Sted/aktiviteter” som er viser samme indhold og som er tilgængelig
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Webstedet er i gang med at få udbedret alle fejl vedrørende webtilgængelighed.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.