Tilgængelighedserklæring

Aalborg kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://bundgaardsskolen.aula.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bundgaardsskolen.aula.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aalborg kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bundgaardsskolen.aula.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har internt foretaget en automatisk test af indholdet ved brug af Qualweb, suppleret med manuelle vurderinger af kontrastforhold, ALT-tekster, Zoom, tastaturnavigation med mere. Alle kommunale skoler i Aalborg Kommune benytter samme CMS-løsning til deres hjemmeside (AULA). Dette betyder, at eventuelle identificerede fejl og ikke tilgængeligt indhold ofte vil gå igen på tværs af skolernes sider.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Dokumenter og PDF’er
    På mange af skolernes sider findes referater, brochurer, skoleblade, strategier og andet indhold, som er udarbejdet som enten word-dokumenter eller PDF. Disse er ofte ikke tilgængelige, hvorfor der er chance for, at dele af indholdet ikke kan tilgås med skærmoplæsere. Har du behov for at rekvirere en tilgængelig udgave eller er der væsentlige informationer, du ikke kan tilgå, så kontakt os endelig.
  • Døde links
    Indhold i forbindelse med kommunale tilsyn, handleplaner, PPR eller lignede findes ofte på Aalborg Kommunes hjemmeside og ikke på selve skolernes sider. Da Aalborg.dk er en dynamisk løsning, kan der forekomme døde links, hvis eventuelle links har ændret sig eller indholdet er flyttet. Vi arbejder løbende på at undgå døde links, men må konstatere, at det ikke er muligt at være helt opdateret lige nu.
  • Videoer, synstolkning og billede beskrivelser
    Markedet for videoløsninger, som tilbyder mulighed for synstolkning, er stadig ret umodent. Det samme gælder kompetencer på området både indenfor vores skoleadministrationer, organisation og eksternt. Vi har derfor vurderet, at det for nuværende vil udgøre en uforholdsmæssig stor byrde at synstolke alle de videoer, som er publiceret af kommunale skoler efter 23. september 2020, som loven ellers foreskriver. Vi arbejder målrettet på at uddanne vores administrative personale i webtilgængelighed, for at sikre Alt-tekster og tekstbeskrivelser, men at sikre korrekt brug af alternative tekster er stadig en proces, hvorfor du som bruger kan støde på visuelt materiale, der ikke er beskrevet.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi arbejder løbende på at uddanne personale i webtilgængelighed, og afholde undervisning samt interne workshops om emnet. Men da skolernes hjemmesider varetages af personale på skolerne, er det ikke muligt at lave en centraliseret indsats, der tager højde for udskiftning af personale med mere. Dog er der stor fokus på webtilgængelighed og tilgængelighed generelt i kommunen, og der bruges mange ressourcer på at revidere og sikre indholdet på vores platforme, så godt som muligt.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.