Tilgængelighedserklæring
Økonomistyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet candidate.hr-manager.net/login.aspx?customer=statensrekrutteringsloesning_tr tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på candidate.hr-manager.net/login.aspx?customer=statensrekrutteringsloesning_tr?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Økonomistyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på candidate.hr-manager.net/login.aspx?customer=statensrekrutteringsloesning_tr:
- E-mail: statensrekrutteringsloesning@oes.dk
- Telefon: 33928000
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Statens Rekrutteringsløsning (SRL) er vurderet ved automatiseret test samt brugertest (manuel test) ved et eksternt bureau (Inqludeit). Statens eRekruttering (SeR) er vurderet ved automatiseret test samt brugertest (manuel test) ved leverandøren.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Elementer er ikke opmærket korrekt (SeR)
Der er eksempler på, at elementer ikke er opmærket korrekt. Det drejer sig blandt andet om ukorrekt anvendelse af overskrifter / overskriftshierarki. -
Sidetitel beskriver ikke sidens formål (SRL)
Der er eksempler på, at sidetitel ikke er beskrivende i forhold til sidens formål. -
Overskrifter er ikke opmærket korrekt (SRL)
Der er eksempler på, at overskrifter ikke er opmærket korrekt. Det drejer sig blandt andet om ukorrekt anvendelse af overskrifter og at tekst, som visuelt kan identificeres som overskrifter ikke programmatisk er defineret som overskrifter. -
Zoom medfører at tekst forsvinder (SRL)
Ved 200% eller 400% zoom er der eksempler på at tekst forsvinder, eller at det er nødvendigt at scrolle i to dimensioner for at se hele sidens indhold. -
Sider eller elementer kan ikke tilgås med skærmlæser (SRL)
Jobliste og annoncelayout kan aktuelt ikke tilgås med en skærmlæser, og det er en særlig høj prioritet at rette op på dette. Enkelte elementer, som er obligatoriske at udfylde, kan derudover være skjult for en skærmlæser. -
Manglende mulighed for at navigere via tastatur (SRL)
Der er eksempler på, at tastatur ikke kan bruges til at navigere rundt på nogle sider, f.eks. på sider med joblister. Ligeledes er nogle elementer ikke tilgængelige via tastatur, f.eks. dropdown-lister i skemaer. Der er også eksempler på, at tastaturbrugere ikke kan se, hvor på siden, de befinder sig, f.eks. fordi nogle knapper mangler visuel fokusindikator eller fordi fokusrækkefølgen indeholder fejl. -
Fejlbeskeder formidler ikke, hvilket inputfelt der fejler (SRL)
Fejlbesked ved udfyldelse af skema formidler ikke, hvilket inputfelt der fejler. Det er konstateret ved fejlbeskeder for forkert udfyldelse af mobiltelefonnummer på kandidatens profil under personlige oplysninger. -
Beskeder er ikke tilgængelige for understøttende hjælpemidler (SRL)
Der er eksempler på, at fejlbeskeder, f.eks. ved forkert indtastning i email-felter, ikke bliver annonceret til understøttende hjælpemidler. Der er fundet eksempler på dette på siden til jobagentopskrivning for kandidater, i ansøgningsskemaer samt på kandidatens profil. Det er en særlig høj prioritet at rette op på dette. Der er også eksempler på, at systembeskeder ikke bliver annonceret til understøttende hjælpemidler, f.eks. ved bekræftelse for uploadede dokumenter. -
Inputfelter i skemaer er ikke opmærket korrekt (SRL)
Etiketterne til inputfelterne under "Personlige oplysninger"-overskriften benytter [*] til at vise, at felterne er påkrævede, men dette forklares ikke i en indledende tekst. Der er også eksempler på, at inputfelter i skemaer mangler auto-complete attributter. -
Ikke tekst-baseret indhold mangler et tilgængeligt navn (SRL)
Der er eksempler på ikke-tekst-baseret indhold, f.eks. knapper og billeder, der mangler et tilgængeligt navn eller alt-tekst. -
Manglende tydeliggørelse af interaktive elementer på udvalgte sider (SRL)
Der er eksempler på, at understøttende hjælpemidler ikke kan identificere interaktive elementer som interaktive elementer. Dette gælder links på jobliste og sociale medie-knapper på annoncelayout. Det er en særlig høj prioritet at rette op på dette. -
Forkert brug og opmærkning af tabel (SRL)
Der er eksempler på tabeller med tomme celleoverskrifter og tabeller med celleoverskrifter, der ikke programmatisk er defineret som celleoverskrifter. -
Elementer med lav farvekontrast (SRL)
Der er eksempler på elementer med lav farvekontrast, blandt andet mellem tekst og baggrund i ansøgningsskemaer, løsningscenteret, samt nogle steder på kandidatens profil. Fejlen omfatter også fokusindikatorer på knapper mv. med for lav kontrast i forhold til baggrund, samt links med lav farvekontrast i forhold til den omgivende tekst, hvilket gør det svært at identificere linket som et link.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
-
Administratorrettet del (SRL og SeR)
Statens Rekrutteringsløsning og Statens eRekruttering vurderes ikke omfattet af lovkrav om webtilgængelighed i forhold til den administratorrettede del af løsningen, idet den bruges af et begrænset antal medarbejdere i staten.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
I forhold til Statens Rekrutteringsløsning arbejder Økonomistyrelsen sammen med leverandøren i 2025 på at udbedre flest mulige af de identificerede områder, hvilket sker i en prioriteret rækkefølge. Der vil løbende gennemføres automatiserede og kvalitative test af webtilgængeligheden i løsningen med det eksterne bureau Inqludeit, for at verificere, at fejl er udbedret. Statens eRekruttering er ved at blive udfaset og vil blive afløst af Statens Rekrutteringsløsning. Der er derfor ikke fokus på at udbedre eventuelle tilgængelighedsfejl i løsningen.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.