Tilgængelighedserklæring

Center for Off.-Privat Innovation forpligter sig til at gøre webstedet https://www.co-pi.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.co-pi.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Center for Off.-Privat Innovation, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.co-pi.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: CO-PI har selv evalueret webstedet. Indhold er tilgængeligt og lever op til lovkrav, med undtagelse af de i pkt. 3 nævnte undtagelser. Webstedet er udviklet i samarbejde med eksternt bureau og er offentliggjort medio februar 2024. Bureauet har udviklet webstedet i overensstemmelse med lov om webtilgængelighed.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Mindre redaktørfejl
    Da en hjemmeside er dynamisk og der løbende kommer nyt indhold, kan der løbende opstå fejl på enkelte sider, fx mangel på ALT-tekster, eller tab af funktionalitet som følge af opdateringer i vores Content Management System (CMS). Vi arbejder løbende på at udbedre disse.
  • Dokumenter i Word, Excel eller PPT
    Vi har en yderst beskeden mængde publikationer på hjemmesiden, der er udarbejdet i Word, Excel eller PowerPoint, som ikke er tilstrækkeligt tilgængelige. Vi arbejder på at finde et værktøj, som kan hjælpe os med at gøre dokumenterne webtilgængelige og sikre, at dokumenter, vi lægger på i fremtiden, er webtilgængelige.
  • Værktøjer til print
    Enkelte værktøjer, såsom publikationen ”Værktøjer til innovative offentlige indkøb” og kortene ”Godt begyndt”, skal printes ud for at benyttes og kan derfor ikke gøres tilgængelige til digitalt brug.
  • Publikationer i pdf af ældre dato
    Enkelte udgivelser i pdf af ældre dato er ikke gjort tilgængelige, da det vurderes som en uforholdsmæssig stor byrde i forhold til den meget begrænsede efterspørgsel. Andre publikationer af ældre dato, som der er efterspørgsel efter, er gjort tilgængelige. Hvor vidt ældre publikationer skal gøres tilgængelige vurderes løbende.
  • Tekniske udfordringer
    Hjemmesiden har enkelte, mindre tekniske udfordringer. Disse udfordringer er ved at blive løst og forventes løst medio februar 2025.
  • Farver og kontraster på figurer til Innovationsbarometeret
    Farver og kontraster på Highcharts-figurer til Innovationsbarometeret er på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkeligt tilgængeligt. Vi arbejder på at udbedre dette.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Podcast mangler tekst-alternativ
    Podcast kan afspilles direkte på hjemmesiden. Indholdet er ikke transskriberet, da det 1) vurderes at være en uforholdsmæssig byrde og 2) podcast er et supplement til den resterende information/kommunikation på hjemmesiden.
  • Undertekster på videoer fra digitale arrangementer
    Videoer fra digitale arrangementer før januar 2025 indeholder ikke undertekster, da 1) det er vurderet som en uforholdsmæssig byrde og 2) indholdet af videoerne er forklaret i den tilhørende artikel. Videoer efter førnævnte dato vil indeholde undertekster, der er udarbejdet ved hjælp af et eksternt værktøj, hvorfor de kan indeholde enkelte mindre fejl.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter offentliggjort 23. september 2018
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september 2018, der ikke er opdateret eller redigeret efter denne dato, er ikke nødvendigvis gjort tilgængelige, da de kvalificeres som arkivmateriale jf. lov om webtilgængelighed. Dog bestræber CO-PI sig på at arkiverede publikationer, der stadig downloades af brugerne, skal være tilgængelige i videst mulige omfang.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi arbejder løbende for skabe bedre tilgængelighed på co-pi.dk i samarbejde med vores webbureau. I prioriteringen af forbedringer tager vi udgangspunkt i en konkret vurdering af hvilke udviklingsopgaver, som giver størst effekt for webtilgængeligheden. Derudover arbejder vi som redaktører løbende på manuelt at screene sitet og forbedre de fejl i tilgængelighed, som kan klares af redaktører, fx ALT-tekster til billeder, linkbeskrivelser og lignende.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.