Tilgængelighedserklæring

BALLERUP KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://dagplejen.ballerup.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://dagplejen.ballerup.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte BALLERUP KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://dagplejen.ballerup.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Automatiseret test

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Elementer ikke opmærket korrekt
    Der er eksempler på elementer fx pdf filer og tabeller, som ikke er opmærket korrekt. Dette gælder eksempelvis referater og brochurer.
  • Elementer mangler korrekt alternativ eller beskrivelse
    Der er eksempler på elementer, fx billeder, knapper og kort, som mangler korrekt alternativ beskrivelse eller title-tag, herunder iframes. Der er ligeledes eksempler på videoer, som mangler korrekt undertekster og/eller synstolkning.
  • Manglende kontrast
    Der er eksempler på manglende kontrast. Eksempelvis ved links. Dette vil blive ændret i næste opdatering af løsningen.
  • Fejl vedrørende information og relationer
    Der er eksempler på formatering af indhold med html. "Bold"- og "u"-tag er også i brug.
  • Fejl vedrørende links
    Der er flere eksempler på forkert brug af links. Eksempelvis brug af lokal linkdestination, der ikke findes.
  • Navigérbarhed og fokus
    Der er eksempler på problemer vedrørende navigérbarhed. Der mangler eksempelvis mulighed for at springe over blokke.
  • Eksterne værktøjer overholder ikke standarden
    Der er eksempler på indlejrede selvbetjeningsløsninger, såvel som eksterne selvbetjeningsløsninger der ikke endnu overholder standarden til fulde.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Kort
    Kort er undtaget af loven, men vi tilstræber at udstyre kort med adresse i tekst og beskrivelse af indholdet hvis nødvendigt. t. Dette arbejde pågår og forventes løst inden udgangen af 2021.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

De tekniske fejl vil blive udbedret i 2021, da platformen skal opgraderes. Her vil WCAG 2.1 indgå i aftalen. Det redaktionelle arbejde for at leve op til kravene pågår allerede og forventes færdigt i løbet af 2021.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.