Tilgængelighedserklæring

DSB forpligter sig til at gøre webstedet https://www.dsb.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.dsb.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte DSB, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.dsb.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Automatiseret test (Monsido), samt manuel kontrol.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • "Find og bestil rejse" (Forsiden)
    Der er desværre fejl på forsiden, der kan forhindre brugere i at benytte løsningen på forsiden. Det er fx ikke muligt, at tilgå forsidens øvrige indhold ved hjælp af tastatur.
  • Struktur
    Eksempel: Der er på hovedparten af siderne problemer med blandt andet overskrifter og regioner, der kan besværliggøre brugen for nogle brugere. - 1.3.1 Information og relationer - 2.4.2 Sider har titler - 4.1.2 Navn, rolle, værdi.
  • Navigation / søg:
    Eksempel: Der er en række problemer ved brug af tastatur til navigering på siderne Dette kan forhindre brugen for en del brugere. - 1.3.5 Identificering af formål med input - 1.4.10 Reflow - 1.4.13 Indhold ved hover eller fokus - 2.1.1 Tastatur - 2.1.2 Tastaturfælder - 2.2.1 Justerbar tastehastighed - 2.4.3 Fokusrækkefølge - 2.4.7 Synlig fokus - 3.3.2 Ledetekster eller instruktioner - 4.1.1 Parsing - 4.1.3 Statusmeddelelse.
  • Indhold & layout
    Eksempel: Der mangler alternativ ved nogle kort og grafikker, hvilket kan forhindre brugere i at tilgå information, for eksempel om enkelte stationer og deres fysiske tilgængelighed. - 1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold - 1.4.1 Anvendelser af farver - 1.4.3 Kontrast (minimum) - 1.4.5 Billeder af tekst - 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold - 1.4.12 Tekstafstand.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

  • Det er kun PDF-dokumenter, der er offentliggjort inden den 23. september 2018, og som ikke er en del af aktive administrative processer, der ikke er omfattet af loven.
    -1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold - 1.3.1 Information og relationer - 2.4.6 Overskrifter og labels - 3.3.2 Ledetekster eller instruktioner
  • Video: (Undtaget hvis lavet før 23. sept. 2020 – men skal leve op til kriterierne herefter)
    -1.2.2 Undertekster - 1.2.3 Synstolkning eller mediealternativ - 1.2.5 synstolkning

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

DSB arbejder forsat for særligt at forbedre tilgængeligheden ved køb af billetter på dsb.dk, som skal forbedre oplevelsen for alle besøgende. DSB har også et særligt fokus på arbejdet omkring at gøre køreplaner på PDF tilgængelige. Derudover iværksætter DSB en række tiltag for at forbedre tilgængeligheden på dsb.dk fremadrettet: DSB stiller krav om tilgængelighed på AA-niveau over for løsninger fra eksterne leverandører. DSB inddrager, når nødvendigt ekstern ekspertviden ift. tilgængelighed. DSB benytter systematisk og automatiseret gennemgang af dsb.dk for løbende at optimere hjemmesidens tilgængelighed. Til dette formål benytter vi i dag Monsido. DSB afsætter ressourcer til prioritering af udviklingen af tilgængelige løsninger. DSB arbejder kontinuerligt med redaktionel gennemgang og forbedring af hjemmesidens mangler.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.