Tilgængelighedserklæring

Erhvervsakademi Aarhus forpligter sig til at gøre webstedet www.eaaa.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.eaaa.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Erhvervsakademi Aarhus, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.eaaa.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Generelt
    Vi har udarbejdet en redaktørvejledning til at understøtte arbejdet med webtilgængelighed. Trods det vil der løbende være fejl, der skal rettes. Derfor kører vi månedlige tjek via scanningsværktøjet Acquia Optimize på evt. fejl inden for fx 1.3.2 Meaningful Sequence (A) & 4.1.1: Parsing (A) & 2.4.6: Headings and Labels (AA) & 1.3.1: Info and relationship (A) & 2.4.9: Link Purpose.
  • Regler for ARIA i HTML følges ikke
    4.1.2: Name, role, value (A) & 1.3.1: Info and relationsship (A). Der er flere steder udfordringer med, at ARIA kode i HTML ikke er korrekt opsat. I 2. halvår 2025 får vi tjekket og rettet fejl.
  • Links i medarbejdertelefonbog er ikke tydelige nok
    1.4.1: Use of color (A). I det indholdselement, vi anvender til vores medarbejdertelefonbog, er link til mere info om hver medarbejder ikke tydeligt nok markeret med enten farve eller anden markering. I 2. halvår 2025 får vi tjekket og rettet fejl.
  • Unikke ID på indholdselementer på en side overholdes ikke
    4.1.1: Parsing (A). På enkelte sider har vi ikke unikke ID på sidens indholdselementer. Det skyldes udelukkende fejl fra redaktørernes side, og der skal derfor løbende arbejdes manuelt på at rette fejlene og på, at nyt indhold overholder kravet om unikke ID. Der er udarbejdet en redaktørvejledning til at understøtte arbejdet. Derudover retter vi løbende – men hjælp fra scanningsværktøjet Acquia Optimize – evt. ID-dubletter.
  • Rækkefølge og korrekt markering af overskrifter overholdes ikke
    2.4.6: Headings and Labels (AA) & 1.3.1: Info and relationship (A). På enkelte sider overholder vi ikke korrekt rækkefølge og markering af headings. Dette skyldes udelukkende fejl fra redaktørernes side, og der skal derfor løbende arbejdes manuelt på at rette fejlene og på, at nyt indhold overholder korrekte rækkefølge of markering af headings. Der er udarbejdet en redaktørvejledning til at understøtte arbejdet. Derudover retter vi løbende – men hjælp fra scanningsværktøjet Acquia Optimize – rækkefølge og markering af headings på sider med fejl.
  • Ikke nok farvekontrast mellem link og baggrund
    1.4.3: Contrast (AA). Enkelte steder i brødkrummestien er der ikke tilstrækkelig kontrast mellem farven på linket til den aktuelle side og baggrunden. Vi arbejder på at få løst udfordringen med justeret design eller teknik i 2. halvår 2025.
  • Pdf’er med kursusdatoer for fag/kurser på efteruddannelser
    På mange af vores fag/kurser ligger kursusdatoerne i mødeplaner, som er lagt på siden som pdf’er. Mange af de pdf’er er ikke tjekket for, om de overholder krav om webtilgængelighed. I løbet af 2025 og 2026 vil nyoprettede pdf’er være tilgængelighedsoptimerede – eller kursusdatoer lagt på i andet tilgængeligt format.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Pdf’er: Udløbne studieordninger er ikke gjort tilgængelige
    På næsten alle uddannelser ligger der på hjemmesiden pdf''er med udløbne studieordninger, som de facto ikke efterspørges/læses. Disse pdf’er er ikke tjekket for, om de overholder krav om webtilgængelighed, da alle nuværende/fremtidige studerende følger nye studieordninger (som er gjort tilgængelige). Det vil være en uforholdsmæssigt stor byrde for os at optimere disse 100+ filer, der ikke er nødvendige for aktive administrative processer.
  • Pdf’er: Forskningsformidling er ikke gjort tilgængeligt
    Den forskningsformidling, vi har på hjemmesiden, indeholder en stor mængde pdf’er, e-bøger og andre filer med artikler, working papers, publikationer, præsentationer osv, som ikke er tjekket for, om de overholder krav om webtilgængelighed. Det vil være en uforholdsmæssigt stor byrde for os at optimere disse filer, som produceres hos den enkelte forsker og ikke har betydning for aktive administrative processer.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi gennemgår løbende (ca. 1 gang pr. måned) eaaa.dk, med hjælp fra værktøjet Acquia Optimize, for udfordringer med tilgængeligheden (fx rækkefølge of markering af headings, ID’er, formateringsfejl, kontraster, osv.). Fejl, vi opdager – både tekniske og redaktionelle – udbedres løbende. Vi tilgængelighedsoptimerer løbende alle pdf'er (og andre filer), der er vigtige for vores kerneydelser og aktive administrative processer, fx optag på en uddannelse eller tilmelding til et kursus. I 2021 udarbejdede vi en vejledning ang. webtilgængelighed til alle redaktører og administratorer på eaaa.dk, så ”best practice” ang. webtilgængelighed også indarbejdes i de daglige arbejdsgange med webindholdet. Vejledningen opdateres løbende.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.