Tilgængelighedserklæring

Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet edit.was.digst.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på edit.was.digst.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på edit.was.digst.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Modaler (popup-vinduer)
    Når modaler åbner med for eksempel advarsler er navigationen for skærmlæsersoftware og tastaturnavigation ikke begrænset til selve modalen, selvom siden bagved er gjort mørk og virker inaktiv for de fleste brugere. Skærmlæserbrugere og tastaturbrugere vil derfor kunne opleve, at de kan bevæge sig rundt på siden bagved modalen. Modalerne fungerer desuden ikke så godt med zoom på mobile devices. Disse problemer forventes udbedret i løbet af Q2 2025.
  • Lange domænenavne
    Hvis en erklæring oprettes for et domæne eller en webstedstitel, som er meget langt, vil dette i nogle visninger af både selve tilgængelighedserklæringen og i systemet til oprettelse af tilgængelighedserklæringer bliver skåret af for brugere, som bruger tekstforstørrelse eller tilgår løsningen på smartphone. Disse problemer forventes udbedret i løbet af Q2 2025.
  • Lister i hjælpetekster
    Lige nu findes der enkelte nummererede lister, som ikke er kodet som “rigtige” lister, hvilket gør at de ikke læses op som lister af skærmlæsere. Dette forventes udbedret i løbet af 2025.
  • Strukturering af indholdet for skærmlæserbrugere
    Der er i løbet af Q2 2025 planlagt forbedringer af indholdsstrukturen som den præsenteres for skærmlæserbrugere, herunder mindre forbedringer af overskriftstrukturen i formular til udfyldelse af tilgængelighedserklæring samt tilknytning af hjælpetekster til de felter, de hører til.
  • Statusbeskeder
    Statusbeskeder, som fx fejlmemeddelelser, kan bestemmes programmeringsmæssigt, sådan at de kan præsenteres for brugere af kompenserende teknologier uden at opnå fokus. Hvis indholdet i en besked ændrer sig efter den første tilsynekomst af denne besked, er der dog tilfælde hvor ændringerne i indholdet ikke præsenteres for brugere af kompenserende teknologier. Dette forventes udbedret i løbet af Q2 2025.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Ingen beskrivelse

Henvendelse til Digitaliseringsministeriet

Digitaliseringsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.

Før du kontakter Digitaliseringsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliseringsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.

Digitaliseringsministeriet vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.