Tilgængelighedserklæring
Egedal kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.egedalkommune.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.egedalkommune.dk/?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Egedal kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.egedalkommune.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Egedal Kommune anvender løbende leverandørens valideringsværktøjer i CMS-systemet moliri Public. Derudover anvendes analyseværktøjet Monsido også løbende på både enkelte sider samt på hele websitet. Enkelte sider er testet manuelt med QualWeb både direkte og via Monsido.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
- Dokumenter
Dokumenter
Vi har på egedalkommune.dk en række dokumenter, der ikke er webtilgængelige. Vi arbejder på at omdanne dette indhold til html-indhold i form af long reads eller digitale ansøgninger. - Iframes kan mangle beskrivelser
Flere steder mangler iframes en beskrivelse. Iframes på egedalkommune.dk er primært videoer eller indlejrede kort.
Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - Tomme overskriftsfelter
Vi har flere steder, hvor der er tomme overskriftsfelter på indholdssider. Leverandøren af CMS arbejder på, at valideringsværktøjet kan synliggøre disse for redaktørerne, som løbende vil udbrede fejlene. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - Forkert opbygning af overskrifter
Vi har flere steder, hvor overskrifter ikke er opmærket korrekt og springer et niveau over. Redaktørerne vil løbende udbedre disse fejl. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. Forkert opbygning af overskrifter
Vi har flere steder, hvor overskrifter ikke er opmærket korrekt og springer et niveau over. Redaktørerne vil løbende udbedre disse fejl. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - Ikke-tekstbaseret indhold mangler korrekt alternativ
Der er eksempler på elementer, fx ikoner og grafikker, der mangler korrekt opmærkning og tekstuelt alternativ. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - Billeder uden alt-tag
Der er eksempler på billeder på indholdssider, der mangler beskrivende tekster grundet flytning til ny platform. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - Opmærkning af tabeller med overskrifter og beskrivelse
Mange tabeller er ikke opmærket korrekt. Vi afventer udvikling af CMS for at kunne udbedre fejlene. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025. - HTML-sider med indhold fra Borger.dk
Indholdssider baseret på indhold fra Borger.dk fejler på overskriftsniveauer og opmærkning af tabeller. Vi afventer leverandørens løsning på integrationen af borger.dk-indhold. - Sigende linktekster
Der er eksempler på links, som ikke kan læses ud af kontekst, som fx Klik her. Udbedring af fejlen: Opmærkes som ”forbudt ord” i vores CMS. Udbedring af fejlen vil ske løbende og forventes udbedret i 2025.
Uforholdsmæssig stor byrde
- PDF-dokumenter og dokumenter i øvrigt
Vi har på hjemmesiden dokumenter i forskellige formater, som ikke er tilgængelige. Vi vil ved ældre dokumenter ikke have mulighed for at gøre dem tilgængelige. Har du forsøgt at tilgå et af kommunens dokumenter uden held, kan du kontakte kommunen. Så vil vi kontakte dig og finde og præsentere det relevante dokument for dig hurtigst muligt. Vi har fokus på i øget grad at oprette nye dokumenter som en Long Read og som minimum sikre, at dokumenter er webtilgængelige. - Indhold fra eksterne aktører
Der er eksempler på lovpligtige dokumenter, projektbeskrivelser og lignende som ikke lever op til tilgængelighedskravene. Ved kontakt til kommunen er det muligt at få hjælp til at tilgå indholdet i konkrete elementer. Udbedring af fejlen vil ikke ske for nuværende materiale, men vi har fokus på, at bede om webtilgængeligt indhold. - Videoer uden undertekster
Der findes eksempler på videoer, der ikke er tekstet. Vi vil tilstræbe, at nye videoer tekstes, men de nuværende videoer vil ikke blive tekstet, da arbejdet hermed er for stort. Udbedring af fejlen vil ikke ske.
Ikke omfattet af loven
- Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer. - Videoer
Videoer oprettet før 23. september 2020 er ikke omfattet af loven - Tredjeparts indhold
Indhold produceret af 3. part, som hverken er finansieret, udviklet eller under kontrol af Egedal Kommune, er ikke omfattet af tilgængelighedsloven.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi evaluerer løbende webtilgængeligheden via valideringsværktøjet i vores CMS Moliri Public og i Monsido samt løbende uddannelse af vores webredaktører. Vi arbejder hen imod at fjerne alle dokumenttyper fra hjemmesiden, så der kun er HTML indhold. Vi har igangsat en ny organisering af vores weborganisation, som fremadrettet gør det muligt at arbejde mere målrettet på at gøre indholdet webtilgængeligt. Alle webredaktører kan nu gøre brug af valideringsværktøjet i CMS, og vi har i særskilte undervisninger mulighed for at gennemgå indhold og udbedre fejlene og sikre korrekt oprettelse af indhold fra start. Vi har desuden åben webredaktion med hjælp til webredaktører hver 14 dag, hvor fokus blandt andet er på at udbedre fejl. Vi er i dialog med vores leverandører omkring rettelser til deres software. Vi tjekker vores site løbende internt på sitet og i Monsido for at undersøge webtilgængeligheden. Derudover vil vi fokusere på tekstning af videoer.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.