Sundhedsdatastyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet https://english.sundhedsdatastyrelsen.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Sundhedsdatastyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://english.sundhedsdatastyrelsen.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Hjemmesiden er bygget i et CMS, der som udgangspunkt er webtilgængeligt, og som indeholder tjek for nogle af webtilgængelighedskravene. Farverne er desuden udvalgt og tjekket efter for webtilgængelighed af egen mediegrafiker.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi har nedskrevet og vedligeholder løbende en række grundprincipper for hjemmesiden, hvori der bl.a. er fokus på alternativ tekst, formatering af overskrifter, sigende linktitler m.m., der har betydning for webtilgængelighed. Vi bruger værktøjet Assist Pro til at gøre nye dokumenter, der lægges på hjemmesiden, webtilgængelige. Værktøjet fungerer dog primært til Word-dokumenter og i begrænset omfang til PowerPoint og Excel. Udviklerne siger, at en løsning til PowerPoint og Excel er på vej. Dokumenter, der er låst, så brugeren kun kan redigere udvalgte områder, bliver ikke webtilgængelige - den udfordring har vi endnu ikke fundet en løsning på. Vi har fået opdateret styrelsens skabeloner, så dokumenter, der er oprettet i de nye skabeloner, som udgangspunkt er webtilgængelige. Næste skridt er at se på de ældre dokumenter og mulighederne for at gøre dem webtilgængelige. Der planlægges en oprydningsrunde i dokumenter på hjemmesiden i løbet af 2025, hvor vi i første omgang får tyndet ud i antallet af ældre, ikke-webtilgængelige dokumenter. Dernæst vil vi se på, hvordan vi får gjort de resterende dokumenter webtilgængelige. Vi vil desuden fremover stille krav til leverandører om, at dokumenter, de udarbejder for os, skal leveres i webtilgængelig udgave.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.