Tilgængelighedserklæring

Forsvarsministeriet, Departementet forpligter sig til at gøre webstedet https://www.fmn.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.fmn.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Forsvarsministeriet, Departementet, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.fmn.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi anvender Siteimproves analyseværktøj, som foretager en automatiseret test hver uge. Digitaliseringsstyrelsen har endvidere udført tilsyn og dybdegående monitorering af fmn.dk i september 2023.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF'er
    Vi har fokus på at tilgængeliggøre vores PDF'er vha. diverse hjælpeprogrammer. Det er en proces, vi arbejder på løbende. Der vil derfor være enkelte pdf'er, der ikke lever fuldt op til tilgængelighedskravene.
  • Tilsyn ved Digitaliseringsstyrelsen
    Digitaliseringsstyrelsen har ved tilsyn og dybdegående monitorering af fmn.dk i september 2023 gjort opmærksom på enkelte fejl på Forsvarsministeriets hjemmeside. Disse fejl vil blive nærmere analyseret og rettet i vores kommende opdateringer senest primo 2024. Det er fx programmatiske fejl på enkelte knapper og overskrifter, kontrastforhold på enkelte tekst-elementer og cookiebanner og enkelte tekniske fejl fx accordion og arialabels.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Ikke alle dokumenter oprettet før d. 23. september er gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi anvender Siteimprove til at screene for tilgængelighed (fx et billede uden alt-tekst eller en side uden titel). Derudover gennemgår vi jævnligt websitet manuelt for at tjekke for uhensigtsmæssigheder, som Siteimprove ikke fanger (fx hvis en overskrift er lavet med fed tekst i stedet for CMS'ets overskriftsfunktion). Endvidere arbejder vi løbende på at minimere brugen af dokumenter på websitet og i stedet bygge informationen som html på sitet.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.