Tilgængelighedserklæring

FORS A/S forpligter sig til at gøre webstedet www.fors.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.fors.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte FORS A/S, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.fors.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • 3.3.3 Error Suggestion - Hjælpende beskrivelser
    Min side: Hvis man logger ind via mail og login - mangler der hjælpende beskrivelser i inputsfelterne og under ved fejl...
  • 7.1.1 Video undertekster
    Vores videoer er primært instruktioner login/how to. Videoerne indeholder ikke speak og er ikke undertekstet, men indeholder alternativ tekster. Af den grund er det heller ikke muligt at slå undertekster til og fra, idet der ikke er undertekster.
  • 9.2.5.3 Formularer
    Formularer er et tredjeparts plugin, som kun er delvist tilgængeligt. Labels på datovælgerfelt er ikke korrekte.
  • 9.1.4.3 Tekst oven på billede
    På vores forside er der tekst oven på billede i form af et søgefelt. Inden længe redesigner vi forsiden, hvorved at denne fejl udgår. Under Kundeservice har vi også tekst oven på billede til brug for navigation. Der er et navigationsalternativ.
  • 7.1.2 og 9.1.2.5 Videolydspor
    Video lydbeskrivelse er ikke tilgængelig som et separat lydspor og nogle steder findes det slet ikke.
  • Tredjeparts integrationer
    Der er flere tredjepartsintegrationer på websitet: - Unexus Webchat - Formular: "Kan jeg få fjernvarme" - Formular: "Fjernvarmetilslutning" - Formular: "Tryghedsordning" - Affaldonline - affaldssortering - SMS-service-tilmelding til driftsbeskeder Flere af dem overholder ikke lovgivningen, men er en nødvendighed for virksomheden. Så vidt muligt og hvis behovet opstår, er vores kundecenter klar til at hjælpe med diverse tilmeldinger samt oplæsning af sitet. Over tid er det planen, at ovenstående tredjepartsintegrationer skal tilgængeliggøres i takt med, at de enten skal fornys eller ved at der stilles krav til leverandørerne.
  • 9.1.4.3 Farvekontrast
    Et par steder på webstedet overholdes kravene til kontrasten ikke. Der er tale om nogle få labels ovenpå et billede (de kan læses op), hvor labels baggrundsfarve er den samme som farven i virksomhedens logo med hvid skrift ovenpå. På sigt skal labelbaggrundsfarven skiftes ud.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • PDF dokumenter
    Mange af vores pdf'er er lavet som tryksager og er ikke webtilgængelig, da det vil udgøre en uforholdsmæssig stor udgift for Fors A/S set i lyst af, hvor stor værdi den har i en webtilgængelig version samt den mindre læserskare (Jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer, §3, stk. 2). Til flere af pdf'erne er der alternativer i form af et fyldestgørende resumé, som kan læses direkte på webstedet - altså inden pdf'en åbnes. Vores kundecenter vil altid være behjælpelig med eventuel oplæsning.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

I løbet af 2026 vil webstedet med stor sandsynlighed få et designmæssigt løft, hvorved flere af ovenstående fejl vil blive rettet. Der vil også blive arbejdet med tredjepartsintegrationerne, men det er mere usikkert, om vi kan udbedre dem alle - både af hensyn til økonomi og krav til leverandører.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.