Gentofte Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.gentofte.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Gentofte Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.gentofte.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Hjemmesidens tekniske og redaktionelle tilgængelighedsniveau er blevet kortlagt af DIVERSA ApS før og efter lancering. Gentofte Kommune har også fået lavet en brugertest af hjemmesiden af Ballast samt en test af Pdf-dokumenter af Abledocs. Vi arbejder lige nu på at følge op på fundene.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Der er nedsat et tilgængelighedsnetværk i kommunen bestående af en række tilgængelighedstovholdere, der repræsenterer kommunens områder. Der bliver efter behov afholdt møder i netværket, hvor bl.a. status på tilgængelighed samt kravene drøftes. Der er udarbejdet vejledninger om webtilgængelighed i samarbejde med leverandøren Diversa (tilgængelighedsekspert), og vejledningerne er formidlet ud til Kommunens tilgængelighedstovholdere samt til den øvrige organisation via kommunens intranet. Vejledningerne bliver løbende optimeret og udvidet i takt med, at der kommer nye krav. Alle webredaktører har i forbindelse med lanceringen af Gentofte.dk modtaget grundig uddannelse i regler for tilgængeligt indhold og fået adgang til værktøjer, der kan konvertere word-dokumenter til tilgængelige pdf´er. Gentofte Kommune har desuden indgået en aftale med Abledocs om hjælp til tilgængeliggørelse af filer, som vi ikke selv kan gøre tilgængelige. Der er gennemført en brugertest af Gentofte.dk med brugere med forskellige funktionsnedsættelser i oktober 2021. Vi arbejder lige nu på at justere hjemmesiden på baggrund af testen. Derudover har vi i maj 2022 fået gennemført en audit af vores Pdf'er. Den arbejder vi ligeledes på at lave en opfølgning på. Da en del af overholdelsen sker redaktionelt, kan der ske fejl. Det omfatter bl.a. linkbeskrivelser, Pdf-filer, alternative tekster på billeder mv. Kommunen er derfor ved at lægge en plan for, hvordan vi løbende kan sikre, at tilgængeligheden er overholdt på Gentofte.dk. Kommunen anvender på nuværende tidspunkt Siteimproves accessability værktøj til løbende at justere tilgængelighedsfejl på Gentofte.dk.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.