De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) forpligter sig til at gøre webstedet https://geusbulletin.org/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS), hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://geusbulletin.org/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har foretaget en systematisk test af hjemmesiden og manuelt gennemgået elementer og indhold for tilgængelighed. Vi har bl.a. anvendt Webaims tilgængelighedsværktøj (WAVE) til gennemgangen.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Ikke udfyldt
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
For at opretholde et højt niveau af tilgængelighed er vi opmærksomme på kravene i forbindelse med oprettelse af nyt indhold og anvender månedligt Webaims tilgængelighedsværktøj (WAVE) til at screene nyt indhold på websitet (fx for at fange et billede uden alt-tekst eller en side uden titel). Når vi opretter nye sider, er vi bevidste om at gøre indholdet tilgængeligt fra start. PKP retter de resterende punkter, der ikke påfylder tilgængelighedskravene, på OJS-webplatformen. Vi er i løbende kontakt med leverandøren PKP om yderligere tilrettelser af fejl. Vi arbejder i øjeblikket på et nyt hjemmeside-layout hos GEUS, som forventes at blive lanceret i 4. kvartal af 2023. I den forbindelse indtænker vi tilgængelighed fra starten og tester efter implementering af det nye design, om det lever fuldt op til kravene. Vi forventer, at dette vil ske slut 2023. Vi har valgt, at det format, der skal opfylde tilgængelighedskravene, når det gælder alle vores videnskabelige artikler, er HTML. Alle artikler udgivet fra 2019 og frem er tilgængelige i dette format og tre andre formater (PDF, EPUB og XML). Vi arbejder løbende på små forbedringer af vores HTML-format med henblik på bedre tilgængelighed. For eksempel forbedrer vi alt-tekst I HTML og forbedrer overskrift-strukturen. Disse forbedringer vil blive implementeret i alle publicerede artikler, hvor et HTML-format er tilgængeligt, og i alle fremtidige artikler publiceret i dette format. Vi vil også implementere yderligere forbedringer til vores PDF-formater i 2023 og frem med henblik på bedre tilgængelighed. Forbedringer inkluderer brug af informativ alt-tekst til alle figurer som standard og mere detaljeret tagging af komplekst tabelindhold.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.