Tilgængelighedserklæring

GLOSTRUP KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet http://www.glostrup.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://www.glostrup.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte GLOSTRUP KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://www.glostrup.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har fået ny hjemmeside pr. 27. september 2023. Vi har GoPublic som leverandør og deres løsninger lever op til kravene.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF-Dokumenter
    Der kan være PDF filer, som ikke er tilgængelige. Vi har pr. 27. september 2023 fået ny hjemmeside. Særligt under politikker og strategier findes dokumenterne. Vi har valgt at sætte dem på vores hjemmeside selvom de ikke er tjekket for tilgængelighed. Det skyldes, at de er relevante for vores daglige virke. Såfremt en borger har brug for at få læst dem op, så kan de kontakte os via hjemmeside@glostrup.dk eller pr. tlf. 43 23 62 87. Når de enkelte politikker eller strategier bliver revideret, vil den nye komme på hjemmesiden. Den vil være tjekket for tilgængelighed.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Budgetter og regnskaber
    Vores budgetter og regnskaber er omfattende og meget taltunge. Omkostningerne ved at gøre de nuværende PDF-filer tilgængelige, kan ikke svare sig i forhold til læserskaren. Ved behov præsenterer vi indholdet på andens vis - f.eks. ved oplæsning.
  • Videoer fra Kommunalbestyrelsesmøder
    Vi har indgået aftale med Kommune-TV omkring streaming af kommunalbestyrelsesmøder. P.t er der ingen ”tale-til-tekst” løsning, der kan bruges uden efterfølgende at skulle gennemses og rettes, og det er meget ressourcekrævende. Det er også en uforholdsmæssig stor byrde at levere undertekster der passer 100%. Alternativ er dog referater fra møderne, som findes på hjemmesiden.

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Ingen beskrivelse

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.