Tilgængelighedserklæring

Gribskov Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.gribskov.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.gribskov.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Gribskov Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.gribskov.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Teknisk test ved SiteImprove accesibility checker. Gribskov Kommune har selv evalueret ved hjælp af webtilgængeligheds-værktøj i CMS-systemet. Gennemgang via leverandør december 2023

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF-filer
    En del ældre pdf-filer er ikke tilgængelige. Eks. kvalitetsstandarder, politikker og strategier. Det forventes at de bliver tilgængelige når nye versioner udarbejdes.
  • Alt tekst på billeder
    Nogle steder vil der være ikke-dekorative billeder der mangler alt-tekster. Vi arbejder løbende på at rette til.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Budget, regnskab og årsberetning
    Der mangler tekstalternativ på ikke-tekst-indhold (WCAG 2.1 succeskriterium 1.1) Der mangler tekst-hierarki på enkelte dokumenter (WCAG 2.1 succeskriterium 1.3.1) Budget, budgetforslag, regnskab og årsberetning indeholder komplekse tabeller som ikke er opmærket eller har alternativ-tekst. Det vurderes kun at være relevant for få personer.
  • Udvalgte dokumenter (pdf'er mv.)
    Udvalgte dokumenter er ikke gjort tilgængelige, da vi vurderer det som værende uforholdsmæssig stor byrde, når vi ser på dokumenternes besøgstal. Hvis du vil have forklaret indhold i dokumenterne, kan du få det ved henvendelse til Borgerservice.

Ikke omfattet af loven

  • PDF-filer publiseret før 23. september 2018.
    Politikker, planer, strategier mv. som stadig er gældende og publiseret før 23. september 2018 bliver først gjort tilgængelige når politikker, planer mv. opdateres og vedtages på ny.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Februar 2021 lancerede vi ny hjemmeside, hvor vi har stillet krav til at design og system lever op til reglerne for tilgængelighed. Webredaktører er blevet instrueret i reglerne for webtilgængelight indhold. Sagsbehandlere er blevet informeret om reglerne for webtilgængelige dokumenter, og skabeloner er blevet opdateret. Vi arbejder løbende på at udskifte PDF-publikationer med HTML.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.