Tilgængelighedserklæring

Guldborgsund Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.guldborgsund.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.guldborgsund.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Guldborgsund Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.guldborgsund.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vi har anvendt anden metode.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF-dokumenter
    De fleste PDF-dokumenter er ikke lavet tilgængelige. Og visse PDF-dokumenter skal ses som alternative, til det tilgængelige indhold på websitet. Vi har indkøbt et værktøj, der sørger for en korrekt PDF-konvertering.
  • Blanketter
    Visse af vores blanketter er ikke webtilgængelige. Men vi arbejder på at få løst det. Vi har indkøbt et værktøj, som kan lave webtilgængelige blanketter.
  • Dagsorden og referater
    Der arbejdes på en løsning, hvor dagsordner og referater bliver gjort tilgængelige.
  • Digital Post
    Vi er i gang med at få overblikket og visse systemet lever op til Lov om tilgængelighed, men der er også visse systemer, som p.t. ikke gør.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Gamle lokalplaner o.l.
    Da vi vurderer, at kun få har brug for indholdet, bedes man kontakte webmaster for hjælp.
  • Bilag til høringer fra Teknik & Miljø
    Vi vurderer at det vil kræve for mange ressourcer at gøre disse webtilgængelige, da tidsfristen for offentliggørelse er meget kort. Fremadrettet vil vi anvende det indkøbte værktøj, med henblik på korrekt PDF-konvertering.
  • Partistøtte
    Bilagene er indscannet, og vi vurderer at det er en uforholdsmæssig stor byrde at gøre disse tilgængelige.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018.
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.
  • Video og audio
    Video og audio, der er lagt på websitet før den 23. september 2020.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bruger Siteimproves værktøj til at scanne websitet for webtilgængelighed. Vi er hele tiden opmærksomme på, at gennemgå indhold manuelt og rette til løbende. Vi har implementeret et værktøj, der sikrer korrekt PDF-konvertering. Vi har implemeneteret et værktøj, der kan lave tilgængelige blanketter. Og fremadrettet sikrer vi, at de løsninger vi køber til vores website lever op til webtilgængelighedskravenen.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.