Tilgængelighedserklæring

Haderslev Kommune forpligter sig til at gøre webstedet www.haderslevbibliotekerne.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.haderslevbibliotekerne.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Haderslev Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.haderslevbibliotekerne.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Navigation, grafik og ikoner
    Navigation: For at navigere rundt på hjemmesiden skal der bruges mus og tastatur. Grafik og ikoner: Der er nogle steder, hvor grafik og ikoner mangler ALT tekst. Inputfelter og knapper (WCAG 2.4.6 “Overskrifter og etiketter” ) Der er eksempler på, at inputfelter eller knapper mangler en label, fx søgeknappen. Layout (WCAG 1.3.1 “informationer og relationer” ) Der er eksempler på, at formularer indeholder elementer, som hører logisk sammen, men som ikke er grupperet. Fx kategorier under arrangementer. Tastatur (WCAG 2.1.1 “Tastatur”) Der er funktioner, der ikke kan betjenes fuldt ud via tastatur, fx. filtrering / søgning på arrangementer, kontaktformularen. Fokusrækkefølge (WCAG 2.4.3 “Fokusrækkefølge” ) Der er eksempler på, at fokuserbare komponenter ikke opnår fokus i en rækkefølge, der bevarer meningen eller betjeningsmulighederne, fx er overskrifter er ikke semantisk HTML i standardoverskriften på sektionssider, og overskriften på siden /registration er opmærket med h2, men bør være h1. Billeder (WCAG 1.1.1 “Ikke-tekstbaseret indhold” ) Der er eksempler på, at dekorative billeder ikke er skjult for skærmlæsere (tom alt-tag mangler). Endvidere mangler der beskrivende tekster til billeder, der indsættes i indholdsfelter
  • Billeder, layout, kontrast
    Billeder (WCAG 1.1.1 “Ikke-tekstbaseret indhold” ) Der er eksempler på, at dekorative billeder ikke er skjult for skærmlæsere (tom alt-tag mangler). Endvidere mangler der beskrivende tekster til billeder, der indsættes i indholdsfelter. Layout (WCAG 1.3.1 “informationer og relationer” ) Der er eksempler på, at formularer indeholder elementer, som hører logisk sammen, men som ikke er grupperet. Fx kategorier under arrangementer. Inputfelter og unikke id´er (WCAG 1.3.1 “informationer og relationer”) Der er eksempler på at inputfelter har samme id´er, hvor disse burde være unikke. Kontrast (WCAG 1.4.3) Der er eksempler på, at kontrasten er for lav, fx. tekster i overlays på forskellige indholdstyper samt forsidekarrusel, pile til navigation samt hjælpetekster. Tastatur (WCAG 2.1.1 “Tastatur”) Der er funktioner, der ikke kan betjenes fuldt ud via tastatur, fx. filtrering / søgning på arrangementer, kontaktformularen. Fokusrækkefølge (WCAG 2.4.3 “Fokusrækkefølge” ) Der er eksempler på, at fokuserbare komponenter ikke opnår fokus i en rækkefølge, der bevarer meningen eller betjeningsmulighederne, fx er overskrifter er ikke semantisk HTML i standardoverskriften /e-materialer Navigation i forsidekarruseller via tabulering er vanskelig, man møder mange gentagelser ved brug af skærmlæser og kan kun få fat i det første materiale. Datovælger på oversigten over arrangementer får ikke fokus, når den åbnes. Linkede billeder (WCAG 2.4.4 “Formål med links”) Der er eksempler på, at billeder ikke har en beskrivende linktekst, fx. oversigten over biblioteker. Synligt fokus (WCAG 2.4.7 “Synligt fokus”) Der
  • Folkebibliotekernes CMS og subsitet GO
    Overholder ikke webtilgængelighedslovenPermalink Avanceret søgning: haderslevbibliotekerne.dk tilbyder mulighed for avanceret søgning. Hvis du alene anvender tastaturnavigation, er det nødvendigt at trykke tasten “space” (pt. kan tasten “enter” ikke anvendes) til at udfolde dropdown (dropdown med yderligere søgefunktion), som linker til avanceret søgning. Hvis du vil gå direkte til avanceret søgning, findes funktionen under haderslevbibliotekerne.dk/advanced-search. Avanceret søgning tilbyder en række selectbokse, som giver mulighed for at indsnævre på bl.a. materialetype og fag/skønlitteratur. Disse har dog en række funktionsfejl pt., så de ikke kan anvendes i mange situationer. Knap til log ind for skærmlæserbrugere på go.haderslevbibliotekerne.dk: I øjeblikket er der ingen alternativ tekst på knappen/ikonet, som aktiverer menuen med funktioner til log ind. Dvs. skærmlæserbrugere vil i øjeblikket få at vide, at der eksisterer en knap, men ikke hvad knappen er til. Udløbstid af digitale lån på go.haderslevbibliotekerne.dk: Oplysninger om udløbstid af lånte digitale materialer kan i øjeblikket ikke oplæses af skærmlæsere. Skærmlæseren vil fortælle, at brugeren tilgår et værk af en bestemt forfatter, men ikke hvornår det udløber. Forsidekarruseller på go.haderslevbibliotekerne.dk: På sitet findes en række forsidekarruseller med skiftende udvalgte digitale titler. Forsiderne skifter automatisk i karrusellerne, men det er ikke muligt at stoppe, pause eller skjule disse. Søgefiltre på go.haderslevbibliotekerne.dk: Når man har foretaget en søgning på sitet, præsenteres en række søgefiltre programmeret som knapper. I øjeblikket findes der ingen oplysninger om tilstand på filterknapperne for skærmlæserbrugere. Dvs. skærmlæserbrugere får ikke præsenteret information om, at et søgefilter kan slås til/fra, er aktiveret osv. Feedback ved filtrering på go.haderslevbibliotekerne.dk: I øjeblikket modtager skærmlæserbrugere ingen feedback på, at søgeresultatvisningen opdateres ved f.eks. valg af filtre, medmindre brugeren manuelt bevæger sig hen på den tekst, der beskriver at søgeresultatvisningen er opdateret. Tastaturfokus i modal til læsning på go.haderslevbibliotekerne.dk: Som skærmlæser/tastaturbruger er det i øjeblikket muligt at navigere uden for modal til læsning. Når man vælger at læse en digital titel, og modalen åbnes, sendes fokus ikke direkte til læsemodalen, men bliver på sitet bag ved modalen. Bemærk, at det er muligt at tabbe hen til læsemodalen. Når man først er forbi elementer i det bagvedliggende site, vil fokus blive sendt til læsemodalen. En lignende problematik gælder for funktionerne “Indstillinger” og “Indhold” i selve modalen til læsning. De to funktioner udløser modallignende menu, som ikke modtager fokus umiddelbart efter man har aktiveret den. Her kan man også tilgå indstillingerne i menuen, hvis man først tabber sig forbi diverse elementer, som ligger udenfor menuen. Digitale materialer: Flere digitale marterialer, som tilgås via læsemodal, kan ikke oplæses af skærmlæser. Tastaturbrugere kan ikke anvende søgefunktion i læsemodal på go.haderslevbibliotekerne.dk. Som tastaturbruger kan man igangsætte en søgning, men ikke tilgå de søgeresultater der vises, da disse elementer ikke kan tilgås direkte med tastatur. Visse kombinationer af skærmlæser/browser og modal til læsning på go.haderslevbibliotekerne.dk: Teksten, som beskriver formålet med knapper/funktioner i læsemodalen, vil ikke blive oplæst i visse kombinationer af skærmlæser/browser, da den i øjeblikket er kodet på en måde, der ikke understøttes bredt af diverse kombinationer af disse. Tilgår man f.eks. læsemodalen med VoiceOver og Safari (udbredt kombination af skærmlæsersoftware og browser) til diverse digitale titler på GO, vil skærmlæseren ikke oplæse de forskellige tekster, der beskriver hvad knapperne bruges til. Omvendt vil teksten blive læst op, hvis man f.eks. anvender VoiceOver og Chrome eller NVDA og Chrome. Ingen mulighed for at kontrollere afspilningen af animationer på go.haderslevbibliotekerne.dk: På sitet findes markedsføringspaneler med animationer, som gentages i et loop. Som bruger er det ikke muligt at stoppe, pause eller skjule panelerne på nuværende tidspunkt. Folkebibliotekernes CMS udvikles af Det Digitale Folkebibliotek

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Inputfelter og unikke id´er (WCAG 1.3.1) Der er eksempler på at inputfelter har samme id´er, hvor disse burde være unikke. Linkede billeder (WCAG 2.4.4 “Formål med links”) Der er eksempler på, at billeder ikke har en beskrivende linktekst, fx. oversigten over biblioteker. Fokusrækkefølge (WCAG 2.4.3 “Fokusrækkefølge” ) Navigation i forsidekarruseller via tabulering er vanskelig, man møder mange gentagelser ved brug af skærmlæser og kan kun få fat i det første materiale. Datovælger på oversigten over arrangementer får ikke fokus, når den åbnes. Synligt fokus (WCAG 2.4.7 “Synligt fokus”) Der er flere eksempler på, at der mangler synligt fokus, fx. i nyhedsoversigten, forsidekarrusel. Kontrast (WCAG 1.4.3) Der er eksempler på, at kontrasten er for lav, fx. tekster i overlays på forskellige indholdstyper samt forsidekarrusel, pile til navigation, og hjælpetekster."
    Der er eksempler på at inputfelter har samme id´er, hvor disse burde være unikke.
  • Fokusrækkefølge (WCAG 2.4.3 “Fokusrækkefølge” )
    Navigation i forsidekarruseller via tabulering er vanskelig, man møder mange gentagelser ved brug af skærmlæser og kan kun få fat i det første materiale.
  • Synligt fokus (WCAG 2.4.7 “Synligt fokus”)
    Der er flere eksempler på, at der mangler synligt fokus, fx. i nyhedsoversigten, forsidekarrusel.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Det Digitale Folkebibliotek, som leverer bibliotekernes hjemmesidesystem, har iværksat flere initiativer for at sikre webtilgængeligheden på webstedet. De konkrete tekniske fejl og mangler, som er blevet identificeret i undersøgelserne af webtilgængeligheden, er gennemgået og udbedres, såfremt der ikke er tale om uforholdsmæssig stor byrde. Derudover er der lavet vejledning og undervisningsmateriale til bibliotekernes webredaktører. Foreningen har i den løbende drift og udvikling af hjemmesiden fokus på at udbedre de kendte udeståender. Derudover gennemføres en ny test af den tekniske tilgængelighed. Det Digitale Folkebibliotek har endvidere sat gang i udviklingen af næste generation af hjemmesiden. Her stilles der krav om tilgængelighed som en del af udviklingen. Dette skal sikre, at den kommende version af sitet lever op til loven om tilgængelighed.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.