Tilgængelighedserklæring
Professionshøjskolen VIA University College forpligter sig til at gøre webstedet hf.via.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på hf.via.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Professionshøjskolen VIA University College, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på hf.via.dk:
- E-mail: rsee@via.dk
- Telefon: 87551426
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Indhold mangler efter overskrift
Overskrifter strukturerer indhold på en tilgængelig måde. De bør organiseres i et logisk hierarki, så brugere af skærmlæsere og alene af tastatur nemt kan forstå og navigere i indholdet. Indhold skal vises som forventet, herunder mellem overskrifter på samme niveau og efter det sidste afsnit eller den sidste sideoverskrift. Hvis der mangler indhold, ved brugeren ikke, om oplysningerne er skjult, eller om et overskriftsniveau er anvendt forkert. -
Teksten er ikke medtaget i et ARIA-landemærke.
Alt tekstindhold, der kan opfattes af brugeren, skal medtages i et ARIA-landemærke. Landemærkeroller indeholder oplysninger om sidestruktur og kan hjælpe brugere af hjælpemidler med navigation på siden. Tekst uden for landemærker gør det vanskeligere at navigere for nogle brugere. -
Iframe-element mangler et tekstalternativ
Alle indbyggede Iframe-elementer (iframe) skal have et tekstalternativ, der opsummerer Iframe-elementets indhold eller formål. En titel, der opsummerer det visuelle indhold, hjælper skærmlæserbrugere med at forstå formålet med den pågældende iframe på siden. -
Link mangler et tekstalternativ
Links skal altid have et tekstalternativ. Linkteksten kan indsættes i HTML – den behøver ikke at være synlig for at bestå denne kontrol. Links, der repræsenteres med billeder eller ikoner, kan være problematiske for brugere, der er blinde eller er svagtseende. -
Links mangler tekstalternativ.
Links skal altid have tekstalternativ. Teksten kan indsættes i HTML – den behøver ikke at være synlig for at bestå denne kontrol. Links, der repræsenteres med billeder eller ikoner, kan være problematiske for brugere, der er blinde eller er svagtseende. Tekstalternativet skal beskrive linkets formål – eller det, som brugerne kan forvente at finde, når de klikker på det. -
Tomme overskrifter
Denne side indeholder én eller flere "tomme" overskrifter (overskriftstags uden tekstindhold). Overskrifter hjælper med at opdele indhold og gøre det lettere for besøgende at scanne en side for oplysninger. De skal konfigureres korrekt, så brugere af skærmlæsere kan bruge dem på denne måde. -
Overskrifterne er ikke strukturerede
Ét eller flere overskriftsniveauer er sprunget over. Overskriftstags hjælper brugere af kompenserende teknologi til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Når du tilføjer overskriftstags, skal du sørge for, at de følger en indlejret struktur. h1 bruges til den primære overskrift, efterfulgt af h2 til underoverskrifter og videre til h6. -
Billede mangler et tekstalternativ.
Alle ikke-dekorative billeder skal have et tekstalternativ (også kaldet "alt-tekst"). Tekstalternativer bruges til at beskrive billeder for personer, som ikke kan se dem. Dette omfatter personer, som bruger skærmlæsere, når de er på internettet. Tekstalternativet skal beskrive billedet inden for konteksten af siden. Det skal fortælle de besøgende, hvad billedet betyder, og hvorfor det blev indsat. -
Beholderelementet er tomt
Roller giver oplysninger om indholdsstruktur, og hvordan sideelementerne passer sammen. Nogle roller afhænger af andre roller for at skabe sammenhæng. Rollen listitem giver f.eks. kun mening i sammenhæng med list eller group. -
Farvekontrasten opfylder ikke minimumskravene til kontrast
Der er ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem teksten og baggrunden på denne side til at opfylde minimumskravet til kontrast. Tekst- og baggrundsfarver, der er i konflikt eller har for lidt kontrast i forhold til hinanden, kan forårsage læsbarhedsproblemer for farveblinde eller svagtseende brugere (synstab svarende til ca. et syn på 20/40). -
Siden starter ikke med en overskrift på niveau 1
Overskriftstags hjælper brugere af kompenserende teknologi til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Når du beslutter dig for overskriftsniveauer, skal du sørge for, at de følger en indlejret struktur. h1 bruges til den primære overskrift, efterfulgt af h2 til underoverskrifter og videre til h6.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)
Det er en uforholdsmæssig stor byrde, hvis vi skal transskribere al gammelt lyd- og videoindhold, der ligger på VIAs hjemmesider, produceret før september 2020. Fejlen forventes ikke udbedret, men vi transskriberer fremadrettet al video og lydmateriale.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Analysen beror på en teknisk analyse udført med Siteimproves Accessibility værktøj NextGen. Der kan dog forekomme redaktørfejl, som vi muligvis ikke har nævnt i erklæringen, idet disse fejl ændrer sig løbende, og tilgængelighedserklæringen er et øjebliksbillede. En redaktørfejl kan eksempelvis være: Fejl i overskrifthierarkiet eller link uden tekstalternativ. Vi tilstræber en løbende uddannelse af vores redaktører, hvilket betyder et kontinuerligt fokus på at udbedre disse fejl. Vi håber at kunne udbedre en stor del af vores webtilgængelighedsfejl i løbet af 2025.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.