Tilgængelighedserklæring

HOFOR A/S forpligter sig til at gøre webstedet https://hofor-forbrug.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://hofor-forbrug.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte HOFOR A/S, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://hofor-forbrug.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har benyttet os af værktøjerne Wave og Qualweb samt manuelle testmetoder. HOFOR har seneste revideret denne erklæring i december 2023.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Inputfelt mangler label
    Dette punkt relaterer sig til WCAG 2.1 succeskriterie 1.3.1 – Information og relationer. Datafeltet, der sorterer datavisningen (dag, uge, måned og år), har ikke tilknyttet nogen label. Det betyder, at fx skærmlæserbrugere kan have svært ved at forstå, hvad der vælges og vises i de enkelte felter.
  • Knap mangler label
    Dette punkt relaterer sig til WCAG 2.1 succeskriterie 1.3.1 – Information og relationer. Knappen under diagrammet, hvor der bladres i datavisningen, har ikke tilknyttet nogen label. Det betyder, at fx skærmlæserbrugere kan have svært ved at forstå, hvad der sker, når knappen aktiveres.
  • Dato-, uge-, måned- og år-vælgeren formidler ikke rolle og tilstand
    Dette emne relaterer sig til WCAG 2.1 succeskriterie 4.1.2 – Navn, rolle, værdi. Sorteringsmulighederne for dato, uge, måned og år har ikke tilknyttet de rette informationer kodemæssigt, og de giver derfor ikke mening for brugere af kompenserende hjælpeprogrammer. Dette betyder, at fx skærmlæserbrugere vil have svært ved at forstå og betjene funktionen.
  • Tabellen mangler overskriftsinformation
    Dette emne relaterer sig til WCAG 1.3.1 – Information og relationer. Tabellen for forbrugsoversigt mangler semantisk kodning af kolonne- og rækkeoverskrifter. Dette betyder, at kolonne- og rækkeoverskrifter fremstår som almindelig tekst for skærmlæserbrugere, hvilket gør, at tabellen ikke kan oplæses korrekt af en skærmlæser.
  • Tabel på mobilvisning er ikke kodet som datatabel
    Dette emne relaterer sig til WCAG 1.3.1 – Information og relationer. Tabellen for visning af forbrug på mobilvisning er kodet som layout-tabel, men skal kodes som datatabel med angivelse af overskriftsceller og dataceller.
  • Title-attribut er ikke beskrivende
    Dette emne relaterer sig til WCAG 2.4.4 – Formål med links (i kontekst). Linktekst og title-attribut er ens ifm. linket til tilgængelighedserklæringen, og title-attributten formidler dermed ikke supplerende information om linket til brugere af skærmlæsere.
  • Linkende billede mangler beskrivelse
    Dette emne relaterer sig til WCAG 4.1.2 – Navn, rolle, værdi. De to HOFOR-logoer på siden fungerer som links, men har ingen beskrivelser. En bruger af skærmlæser får dermed ingen information om, hvor linket fører hen.
  • Elementer kan ikke tilgås af tastaturbrugere
    Dette emne relaterer sig til WCAG 2.1.1 – Tastatur. Som tastaturbruger er der enkelte indholdselementer på siden, der ikke kan aktiveres.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har generelt øget vores fokus på webtilgængelighed, som er ved at blive implementeret bredt i organisationen. Her er der fokus på tilgængeligheden i organisationens websteder og indhold, ligesom personalet bliver uddannet af eksterne konsulenter til fremtidigt at kunne løfte opgaven. Der bliver ligeledes stillet krav til, at samarbejdspartnere, som designer og udvikler digitale løsninger og indhold, har viden om webtilgængelighed og gældende standarder.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.