Tilgængelighedserklæring

Region Hovedstaden forpligter sig til at gøre webstedet www.hvidovrehospital.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.hvidovrehospital.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Hovedstaden, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.hvidovrehospital.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Jobsøgning: Ansøgningsformularen lever ikke op til tilgængelighedskravene
    Det system vi anvender til at håndtere jobsøgning i Region Hovedstaden, lever ikke op til kravene. Vi er i dialog med leverandøren om at få optimeret systemet.
  • Opmærkning af tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder
    Du kan støde på fx tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder ikke er opmærket korrekt. Vi arbejder hele tiden på at minimere forkert opmærkning. Hvis du støder på indhold du ikke kan læse, fordi det ikke er mærket rigtigt op, så skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk
  • Nogle pdf-dokumenter er ikke tilgængelige
    Vores pdf-dokumenter kan komme fra mange forskellige systemer og programmer. Vi arbejder på at få så mange som muligt til at leve op til tilgængelighedskravene. I vores arbejde med pdf-dokumenter prioriterer vi fx informationer til patienter og pårørende højere end information målrettet kun til fagfolk. Hvis du støder på dokumenter, du ikke kan læse, så tag kontakt til os, så vi kan hjælpe dig med at få fat i den information, du søger. Du får fat i os, ved at klikke på navnet sidst på den side, hvor du har fundet pdf-dokumentet eller ved at skrive til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk
  • Tekstning og beskrivelse af film
    De fleste videoer på www.amagerhospital.dk har undertekster og et tekstresume af, hvad der sker i videoen, men du kan støde på enkelte videoer, der ikke har - særligt hvis de er offentliggjort før 23/9 2020. Hvis du støder på videoer uden undertekster eller tekstresume, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Analyseinfo
    Analyseinfo fra Klinisk Biokemisk Afdeling er ikke gjort tilgængelige. Da dokumenterne hentes fra et laboratoriesystem og der er stor udskiftning.
  • Webinarer
    Vi har et område på hjemmesiden med webinarer, der henvender sig til ansatte. Da vi kender målgruppen godt og er i tæt dialog, har vi ikke nødvendigvis tekstet alle webinarer.

Ikke omfattet af loven

  • Ældre pdf''er
    Vi har forskellige pdf''er, der er offentliggjort før 23/9 2018, liggende på hjemmesiden, der ikke lever op til kravene om tilgængelighed. Hvis du støder på en pdf-fil, du er forhindret i at kunne læse, så tag kontakt til redaktøren – du finder kontaktformularen ved at klikke på redaktørnavnet sidst på alle vores indholdssider.
  • Nyheder offentliggjort før 23/9 2018
    Gamle nyheder (offentliggjort før 29/9 2018) kan være mærket forkert op, så de ikke overholder kravene til tilgængelighed. Hvis du støder på en nyhed du ikke kan læse, fordi den ikke er tilgængelig, så skriv til redaktøren, der er nævnt nederst på siden eller skriv til kommunikationsenheden.amager-og-hvidovre-hospital@regionh.dk.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har oparbejdet en god viden på området og har hele tiden fokus på at få løst de største problemer i den løbende optimering af indhold, design og teknisk setup af hjemmesiden. Vi får løbende rådgivning af eksperter på området (bl.a. Sensus ApS). Vi deltager også workshops for lokalredaktørerne. Derudover bruger vi Region Hovedsatdens vejledningsmateriale i, hvordan vi arbejder med brugervenlighed (herunder tilgængelighed) på vores sider. Vi udbreder kontinuerligt vejledningsmaterialet i vores redaktørnetværk.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.