Tilgængelighedserklæring

Det Kgl. Bibliotek forpligter sig til at gøre webstedet www.kb.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.kb.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Det Kgl. Bibliotek, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.kb.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Billede mangler tilgængeligt navn
    På nogle sider med indlejrede videoer kommer der et billede frem i stedet for den indlejrede video, hvis man ikke har accepteret alle cookies. På det billede mangler der et tilgængeligt navn (succeskriterium 1.1.1). Fejlen vil blive løst inden udgangen af 2026.
  • Overskrift mangler tilgængeligt navn
    På arrangementssiderne er angivelse af tid, sted og sprog formateret som H4, selvom det egentlig ikke er overskrifter. Det er en fejl, der vil blive rettet inden udgangen af 2026. På grund af denne fejl, mangler der også tilgængeligt navn på disse ”overskrifter” (succeskriterium 1.3.1). Derudover mangler overskriften i hero-feltet på DR-arkivets forside også et tilgængeligt navn. Det vil blive løst inden udgangen af 2026.
  • Problemer med at nå indhold i visse tabeller med sekventiel fokusnavigation
    På nogle sider på kb.dk og pro.kb.dk er tabeller lagt ind i harmonika-elementer, og denne konstruktion bevirker, at det kan give problemer at nå frem til indholdet i tabellerne via sekventiel fokusnavigation (succeskriterium 2.1.1). Denne fejl vil blive rettet inden udgangen af 2026.
  • "Knap" mangler tilgængeligt navn
    På arrangementssiderne bliver der vist et kort med en markør, der angiver stedet, hvor arrangementet bliver afholdt. Markøren kan afkodes som en knap, og den mangler tilgængeligt navn (succeskriterium 4.1.2). Problemet forventes løst inden udgangen af 2026. Adressen for, hvor arrangementet afholdes står altid angivet i tekst under kortet, og dermed er det ikke en nødvendighed for forståelsen af informationerne på siden at kunne afkode markøren visuelt.
  • Mangel på tilgængelige navne i forbindelse med cookiebanneret
    På siderne under DR-arkivet og subsitet For Biblioteker mangler linket til cookiepolitikken et tilgængeligt navn, ligesom en eller flere knapper mangler tilgængelige navne (succeskriterium 4.1.2). Det bliver løst inden udgangen af 2026.
  • ARIA-problemer
    På siderne under DR-arkivet er der et ARIA-problem med lukkefunktionen på en fejlmeddelelse, brugeren kan risikere at møde (succeskriterium 4.1.2). Fejlen vil blive løst inden udgangen af 2026. På siden Lånestatus under For Biblioteker er WAI-ARIA-tilstande eller -egenskaber ikke tilladt for det element, de er angivet på (succeskriterium 4.1.2). Vi arbejder på en løsning inden udgangen af 2026.
  • Nogle links er ikke tilstrækkeligt synligt angivet som links
    På siderne i DR-arkivet og på siden Lånestatus under forbiblioteker.kb.dk mangler to links ved cookiebanneret understregning (succeskriterium 1.4.1). Det vil blive løst inden udgangen af 2026.
  • Ikke-tilgængelige PDF-filer
    En del PDF-filer er ikke tilgængeliggjort endnu. Vi arbejder på en løsning inden udgangen af 2026.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Ældre formidlingssites
    Det Kgl. Bibliotek giver i forbindelse med kb.dk adgang til en række ældre, søgbare formidlingssites, arkiver og samlinger, hvor det vurderes som uforholdsmæssigt stor byrde at få dem bragt på et niveau, der lever op til webtilgængelighedsloven Det Kgl. Bibliotek arbejder kontinuerligt på at forbedre webtilgængeligheden. Hvis du møder ikke-tilgængeligt indhold, som du har brug for at få bedre adgang til, er du velkommen til at kontakte os.

Ikke omfattet af loven

  • Udsendelser i DR-arkivet
    Udsendelserne i DR-arkivet mangler i nogle tilfælde undertekster, da de kommer direkte fra DR’s sendeflade. Udsendelserne i DR-arkivet må betragtes som genstande fra en kulturhistorisk samling, der konserveres af Det Kgl. Bibliotek som kulturel institution. Da vi på Det Kgl. Bibliotek ikke har adgang til automatiserede og omkostningseffektive løsninger, der inden for rettighedsaftalen ukompliceret kan udtage teksten korrekt fra udsendelserne og omforme den til indhold, der er foreneligt med tilgængelighedskravene, er der ikke undertekster på udsendelserne.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vores hjemmeside bliver kontinuerligt tjekket af Det Kgl. Biblioteks indkøbte tilgængelighedsværktøj, og vi arbejder løbende på at løse tilgængelighedsproblemerne. Vores mål er at løse de problemer først, som giver problemer flest steder på hjemmesiden.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.