Vesthimmerlands kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://limfjordsskolen.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Vesthimmerlands kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://limfjordsskolen.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden fuldt ud.
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har selv evalueret webstedet via. vores hjemmesideleverandørs webtilgængeligheds-analyseværktøj ”Analytics” i CMS. Herudover benytter vi værktøjet ”Accessibility Assistant” som vi har implementeret i Word til at evaluere vores dokumenter, som fremgår på vores websted.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Intet at angive
Intet at angive
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi har i december 2022 lanceret vores nye hjemmeside (med både ny leverandør og nyt CMS). Som et vigtigt kriterie og krav for vores nye hjemmeside, har vi fokus på webtilgængelighed. Vi ønsker, at alle personer – uanset handicap og funktionsnedsættelse – kan tilgå og bruge vores hjemmeside, og ydermere vil vi som offentlig organisation dermed også leve op til lovgivningen om webtilgængelighed. Den tekniske hjemmesideløsning – Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) er opfyldt fuldt ud. Vores hjemmesideleverandør Berú understøtter med egen CMS-løsning (GoBasic) en 100% overholdelse af WCAG 2.1 standarden på A og AA niveau. Vi lever derfor fuldt ud op til lovgivningen på området. Herudover består vores CMS af en række værktøjer i backend, som redaktører kan bruge som tilgængelighedstjekkere. Ydermere har vi også værktøjet ”Accessibility Assistant” fra Omnidocs, som vi bruger til at gøre dokumenter tilgængelige med. Det er vigtigt for os at understrege, at vi altid står til rådighed, og ønsker at hjælpe personer med handicap at tilgå vores indhold på bedst mulig vis. Derfor kan vi altid kontaktes ved behov for nærmere oplysninger om de emner der fremgår på vores hjemmeside som f.eks. i dokumenterne der ikke er omfattet af loven
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.