Viborg kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://lysningen.viborg.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Viborg kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://lysningen.viborg.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Sensus har i forbindelse med vurderingen gennemgået webstedet grundigt i forhold til de 50 kontrolpunkter i WCAG 2.1 AA, som beskrevet i de normative W3C-specifikationer Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (https://www.w3.org/TR/WCAG21/). Vurderingen er blevet gennemført i overensstemmelse med god skik for tilgæn-gelighedstest jf. W3C-vejledningen Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/) med testcases som beskrevet i W3C-vejledningen Techniques for WCAG 2.1 (https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Techniques/). Oversættelsen af indholdet i WCAG 2.1, der er gengivet i denne rapport, stammer fra den autoriserede danske oversættelse (https://www.w3.org/Translations/WCAG21-da/), der blev publiceret 11. december 2019. Sensus har gennemført tilgængelighedstesten som en kombination af automatiserede tests (hvor dette er muligt) og manuelle vurderinger (hvor dette er nødvendigt). På baggrund af de identificerede tilgængelighedsproblemer har vores udviklerhus rettet problemerne. Herefter har Sensus testet de konkrete områder igen. Endvidere anvendes Siteimprove Accessibility til løbende overvågning af tilgængeligheden på sitet.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Intet at angive
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Viborg Kommune arbejder løbende på at forbedre tilgængeligheden på sitet. Internt arbejdes der på at dygtiggøre redaktørerne i at skabe tilgængeligt indhold. Viborg Kommune er også i dialog med CMS-leverandøren med henblik på at få rettet de systemmæssige tilgængelighedsfejl.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.