Tilgængelighedserklæring

Aabenraa Kommune forpligter sig til at gøre webstedet medarbejderportalen.aabenraa.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på medarbejderportalen.aabenraa.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aabenraa Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på medarbejderportalen.aabenraa.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Publikationer: Ledelsesgrundlag og personalepolitiske værdier
    Indholdet på dette område er ikke gjort webtilgængeligt. Indholdet er ved at blive revideret og det nye indhold gøres webtilgængeligt.
  • Publikationer - ytringsfrihed og delpolitik for alkohol misbrug
    Indholdet på dette område er ikke gjort webtilgængeligt.
  • LUS / MUS / TUS
    Indholdet på dette område er ikke gjort webtilgængeligt. Kontakt HR-afdelingen hvis du har brug for hjælp.
  • iFrames og indlejret indhold
    På vores hjemmeside anvender vi i enkelte tilfælde iFrames til at vise indhold fra eksterne leverandører (f.eks. kort, videoer eller formularer). Vi gør vores bedste for at sikre, at alt indlejret indhold er tilgængeligt, men kan ikke udelukke, at nogle iFrames ikke lever op til kravene i webtilgængelighedsloven (WCAG 2.1). Hvis du oplever problemer med tilgængeligheden af indlejret indhold, er du meget velkommen til at kontakte os, så vi kan forsøge at finde en alternativ løsning eller løse problemet.
  • Billeder
    Langt de fleste billeder på hjemmesiden er dekorative og bør derfor være markeret som sådanne, så de ignoreres af skærmlæsere. Vi bestræber os på, at alle ikke-dekorative billeder har meningsfulde alternative tekster (alt-tekster), der beskriver billedets indhold og formål. Da redigeringen af hjemmesiden varetages af mange lokale webredaktører, kan vi desværre ikke udelukke, at der forekommer billeder, som enten mangler korrekt alternativ tekst eller ikke er markeret som dekorative, selvom de burde være det. Vi arbejder løbende på at forbedre dette og opfordrer til, at eventuelle problemer med billeder eller andet indhold meldes til os, så vi kan rette op på det hurtigst muligt.
  • Filer
    Trods uddannelse af vores webredaktører i tilgængeligt indhold, kan vi ikke udelukke, at der på Medarbejderportalen findes PDF-filer eller andre dokumenter, som ikke lever op til tilgængelighedsstandarderne – f.eks. fordi de mangler den nødvendige struktur. Vi arbejder løbende på at begrænse brugen af PDF-filer og erstatter dem i stigende grad med HTML-sider, der generelt er lettere at gøre tilgængelige for alle brugere. Støder I på ikke tilgængelige filer, så send en mail på post@aabenraa.dk, så vi kan rette op på det hurtigst muligt.
  • Indlejrede videoer
    Aabenraa Kommunes videoløsning understøtter både tilgængelige undertekster og en afspiller, der kan benyttes af hjælpemidler. Vi bestræber os på, at alle videoer har undertekster, men vi kan ikke udelukke, at enkelte videoer mangler. Hvis du støder på en video uden undertekster, er du velkommen til at kontakte os på post@aabenraa.dk. Vi vil herefter sørge for, at videoen bliver forsynet med undertekster hurtigst muligt eller på anden måde beskrive indholdet.
  • Generel funktionalitet på Medarbejderportalen
    Hjemmesiden bliver løbende evalueret med hjælp fra statistik- og tilgængelighedsværktøjet Monsido. Vores webleverandør foretager løbende tekniske forbedringer af hjemmesiden med henblik på at sikre overholdelse af tilgængelighedsstandarderne. Det er den enkelte webredaktørs ansvar at sikre, at indholdet på hjemmesiden overholder tilgængelighedskravene. Det omfatter bl.a. korrekt brug af overskriftsniveauer, sigende linktekster, lavt lixtal og anden god praksis for digital tilgængelighed. Oplever du udfordringer med tilgængeligheden på hjemmesiden, er du meget velkommen til at kontakte os på post@aabenraa.dk. Vi tager henvendelser alvorligt og vil gøre vores bedste for at afhjælpe problemet.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Bilag til dagsordener/referater
    Bilag til dagsordener, som er publiceret efter 25. oktober 2023 er tilgængelige. Ikke alle bilag før den dato er gjort tilgængelige. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.
  • Navigationssedler til Prisme og MinPortal
    Alle navigationssedler til Prisme og MinPortal er ikke gjort webtilgængelige. Det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at gøre dem tilgængelige.
  • Opslagsværk til tværgående dimension, art og masterfiler
    Opslagsværk til tværgående dimension, art og masterfiler er ikke gjort webtilgængelige. Det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at gøre dem tilgængelige.
  • Institutionsaftaler
    Institutionsaftaler er ikke gjort tilgængelige.
  • Aftaler for fællestillids - (FTR) og tillidsrepræsentanter (TR) samt HK-arbejdsmiljørepræsentanter (AMR)
    Dokumenterne på dette område gøres webtilgængelige i takt med, at der indgås nye aftaler.
  • Forhåndsaftaler
    Dokumenterne på dette område gøres webtilgængelige i takt med, at der indgås nye aftaler.
  • Videoklip, skærmoptagelser af præsentationer o.l., der er publiceret på Social & Sundheds sider på medarbejderportalen før 25. oktober 2023
    Disse er ikke gjort webtilgængelige. Hvis en person ønsker tilsendt udskrifter af lydspor på en eller flere videoer, der er publiceret på medarbejderportalen før 25. oktober 2023, kan vedkommende kontakte Sune Røper på sroep@aabenraa.dk el. tlf. 7376 7206.
  • Vejledninger, skabeloner, arbejdsredskaber o.l., der er publiceret på Social & Sundheds sider på medarbejderportalen før 25. oktober 2023
    Disse er ikke gjort webtilgængelige. Det vurderes, at disse løbende vil blive udskiftet med webtilgængelige versioner i løbet af 2024. Hvis en person ønsker højtlæsning af vejledninger, skabeloner, arbejdsredskaber o.l., der er publiceret på medarbejderportalen før 25. oktober 2023, kan vedkommende kontakte Tommy German Svendsen på tgs@aabenraa.dk el. tlf. 7376 7141.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Ingen beskrivelse

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.