Tilgængelighedserklæring
Søborggård-Haralds Sognes Menighedsråd forpligter sig til at gøre webstedet www.soborgkirke.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.soborgkirke.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Søborggård-Haralds Sognes Menighedsråd, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.soborgkirke.dk:
- Kontaktside: https://www.soborgkirke.dk/kontakt/kirke-og-kulturmedarbejder/
- E-mail: kk@soborgkirke.dk
- Telefon: 61631029
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Digitaliseringsstyrelsen har evalueret hjemmesiden med en dybdegående monitorering udført i perioden den 27. februar 2024 til den 19. marts 2024. Monitoreringen er blevet til en rapport som var færdig den 14. maj 2024. Digitaliseringsstyrelsens evaluering er baseret på en manuel evaluering af soborgkirke.dk med undersider, samlet er 17 sider testet og dækker et repræsentativt udvalg af sider og dokumenter for Søborg kirkes hjemmeside.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
PDF''er og dokumenter
Der er en række pdf’er der ikke lever op til webtilgængelighedskravene. Her er det de to blanketter ’ANMODNING om genoptagelse i Den danske Folkekirke’ og ’Skema til anmodning om sognebåndsløsning’, samt flere menighedsrådsreferater som ikke lever op til kravene. Både anmodningsskemaerne og menighedsrådsreferaterne er planlagt til at leve op til webtilgængelighedskravene inden den 20. august 2025. Man kan i den mellemliggende periode få udleveret dokumenterne i fysisk form ved at henvende sig til Kirkekontoret på Frødings Allé 2, 2620 Søborg. -
Farvekontraster
Der er en række farvekontraster der ikke opfylder kravene. Det planlægges at hjemmesidens farvekontraster ændres inden den 20. august 2025. -
Programmatiske fejl på tværs af hoved- og undersider
Der er fundet gennemgående fejl på Søborg kirkes hjemmeside i Digitaliseringsstyrelsens monitorering. Der overvejende gruppe af fundne fejl er med til at nedsætter tilgængeligheden for personer med varierende grad af nedsat syn. Disse fejltyper relaterer sig til elementer som kun kommunikeres visuelt og ikke programmatisk eller som medfører at der er forskel på den visuelle eller programmatisk læserækkefølge af elementerne. Det drejer sig om menuer og begivenheds/event elementer Disse fejltyper forekommer hyppigt på de 10 mest fejlende sider som er testet. Der laves inden den 1. marts 2025 en vurdering af hvilke fejl som rettes internt, hvilke fejl som skal rettes af ekstern aktør og om der en nogle fejltyper som anses for udgøre en uforholdsmæssig stor byrde at rette. Det planlægges at webtilgængelighedserklæringen opdateres før den. 15. marts 2025 med en plan for rettelse af disse fejltyper.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Der arbejdes på en løsning på dokumenter og PDF’er som ikke lever op til kravene inden den 20. august 2025. Der arbejdes på at der internt ved Søborg kirke ændres farvekontraster så hjemmesiden lever op til lovkravene inden den. 20. august 2025. Der arbejdes med en plan for rettelse af fejltyper som hæmmer brugen af hjemmesiden for synshandicappede, på tværs af platforme, inden den 20. august 2025. Planen vil tage stilling til hvilke fejl der kan rettes intent og eksternt. Samt angive hvilke fejltyper som eventuelt vil blive anset for at udgøre en uforholdsmæssig stor byrde at rette. Planen ventes udført inden den 1. december 2025.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.