Tilgængelighedserklæring

Stevns Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://stevns.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://stevns.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Stevns Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://stevns.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Stevns Kommune har selv evalueret webstedet ved hjælp af CMS-systemets webtilgængeligheds-analyseværktøj. Herudover benytter vi Monsido til at lave løbende teknisk evaluering.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Dokumenter
    Ikke alle dokumenter er fuldt tilgængelige for skærmoplæsningsprogrammer. I organisationen har vi indført skabeloner og tilgængelighedstjekker, der gør det muligt at gøre dokumenter tilgængelige. Vi arbejder på at gøre de fleste dokumenter tilgængelige i fremtiden.
  • Video
    Der er ikke altid et tekstalternativ til videoindholdet. Vi arbejder på at finde en løsning.
  • iframes
    Vi anvender iframes til GIS- kort, samt til i mindre grad at fremvise indhold fra andre sites (f.eks. video). Dette indhold kan vi endnu ikke garantere overholder kravene til webtilgængelighed. Vi arbejder på at kortlægge og løse problemet.
  • 3. parts indhold
    Fra tid til anden bliver vi pålagt at lægge indhold ud på Stevns.dk, som ikke nødvendigvis er webtilgængeligt. Eksempelvis, hvis vi modtager PDF'er fra andre offentlige myndigheder, som vi er lovmæssigt forpligtede til at offentliggøre. I de tilfælde, hvor dette indhold ikke lever op til WCAG, forsøger vi efterfølgende at rette henvendelse til de pågældende myndigheder for at få webtilgængelige versioner, som vi kan lægge op så hurtigt som muligt, efter offentliggørelsen af de ikke-webtilgængelige versioner.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Bilag til referater fra tidligere politiske møder
    Bilag til referater fra politiske møder bliver ikke gjort tilgængelige med tilbagevirkende kraft, da vi vurderer det som en uforholdsmæssig stor byrde. Det drejer sig om mere end 1.000 bilag, hvor hvert enkelt bilag formodentlig har meget begrænset besøgstal. Selve referaterne er tilgængelige.
  • Excel-filer med beregninger
    Excel-filer som indeholder komplicerede beregninger, fx modelregnskaber og budgetskabeloner er ikke gjort tilgængelige, da vi vurderer det som værende uforholdsmæssig stor byrde, når vi ser på filernes besøgstal.
  • Synstolkning af video
    Vi vurderer det som en uforholdsmæssig stor byrde at synstolke video'er. Vi arbejder i stedet for at tekste video'er og / eller lave et tekstalternativ.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter fra 3.
    Dokumenter som er produceret af 3. part, og ikke er finansieret eller udviklet af kommunen. Der vil typisk være tale om materiale som er indsendt af borgere, foreninger eller virksomheder, og som indgår som bilag til politiske møder.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

1. februar 2022 lancerede vi en ny hjemmeside. Til leverandør af hjemmesiden har vi valgt Berú, som garanterer fuld webtilgængelighed i teknik og design. Igennem de sidste 6 år har de arbejdet med deres system, for at gøre det så tilgængeligt som muligt. Derfor er vi nu fuldt ud compliant på teknik og design. Vi har oplært vores webteam i at lave webtilgængelige artikler i CMS systemet. I CMS-systemet er der et webtilgængelighedsværktøjer, der tjekker siderne igennem for redaktørerne og fremhæver fejl. Det er med til at sikrer webtilgængelighed i indholdet. Vi har ansat en webtilgængelighedsprojektleder, som nu opstarter et stort projekt, der skal sikrer at vores dokumenter også bliver tilgængelige. Vi har allerede opdateret vores dynamic template skabeloner, så de er tilgængelige og indkøbt værktøjet "Assist", der gennemgår dokumenter for webtilgængelighedsfejl. Webtilgængelighed er en vigtig opgave for os og vi står til rådighed, hvis personer med funktionsnedsættelse ønsker hjælp til at tilgå vores indhold. I koordination med indsatserne i resten af organisationen stiller redaktørteamet stigende krav til, at indhold leveret af kollegaer skal være tilgængeligt. Både rent teknisk i form af opmærkning og samtidig arbejder vi målrettet med at gøre teksterne så lette at læse og huske, som muligt.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.