Stevns Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://stevns.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Stevns Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://stevns.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Stevns Kommune har selv evalueret webstedet ved hjælp af CMS-systemets webtilgængeligheds-analyseværktøj. Herudover benytter vi Monsido til at lave løbende teknisk evaluering.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
1. februar 2022 lancerede vi en ny hjemmeside. Til leverandør af hjemmesiden har vi valgt Berú, som garanterer fuld webtilgængelighed i teknik og design. Igennem de sidste 6 år har de arbejdet med deres system, for at gøre det så tilgængeligt som muligt. Derfor er vi nu fuldt ud compliant på teknik og design. Vi har oplært vores webteam i at lave webtilgængelige artikler i CMS systemet. I CMS-systemet er der et webtilgængelighedsværktøjer, der tjekker siderne igennem for redaktørerne og fremhæver fejl. Det er med til at sikrer webtilgængelighed i indholdet. Vi har ansat en webtilgængelighedsprojektleder, som nu opstarter et stort projekt, der skal sikrer at vores dokumenter også bliver tilgængelige. Vi har allerede opdateret vores dynamic template skabeloner, så de er tilgængelige og indkøbt værktøjet "Assist", der gennemgår dokumenter for webtilgængelighedsfejl. Webtilgængelighed er en vigtig opgave for os og vi står til rådighed, hvis personer med funktionsnedsættelse ønsker hjælp til at tilgå vores indhold. I koordination med indsatserne i resten af organisationen stiller redaktørteamet stigende krav til, at indhold leveret af kollegaer skal være tilgængeligt. Både rent teknisk i form af opmærkning og samtidig arbejder vi målrettet med at gøre teksterne så lette at læse og huske, som muligt.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.