Tilgængelighedserklæring
sundhed.dk forpligter sig til at gøre webstedet https://www.sundhed.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.sundhed.dk ?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte sundhed.dk, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.sundhed.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Diversa har gennemgået Sundhed.dk-portalen i forhold til WCAG 2.1 og udarbejdet en rapport, som er Sundhed.dk's udgangspunkt for webtilgængelighedsarbejdet. Derudover anvender Sundhed.dk Siteimprove som værktøj til at opnå en højere grad af webtilgængelighed på portalen.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
- Skjult søgeoverlay
På alle sider er der et skjult søge-overlay. Overlayet bliver ikke skjult korrekt, hvilket vil sige, at tastatur- og skærmlæserbrugere kan få fokus på elementerne i søge-overlayet. - Parsing
Der er eksempler på at ID'et, bliver brugt på flere forskellige elementer. Det kan give problemer for kompenserende hjælpeteknologi. - Misvisende og mangelfulde linktekster
Der er eksempler på, at linktekster vurderes at være mangelfulde. - Søgefunktion virker ikke
På nogle sider er der tilføjet en role=”Search” til det inputfelt, hvor brugeren skal indtaste sin søgning. Det betyder, at skærmlæseren ikke ved, at det er et input felt. Problemet ses både i søgefunktionen på forsiden, men også når man fx skal søge efter tandlægepriser. - Links kan ikke få tastaturfokus
Der er mange links på siden, der ikke kan få tastaturfokus, hvilket gør dem utilgængelige for tastaturbrugere. Bl.a. betyder det, at hovedmenuen ikke virker for tastaturbrugere. - Utilstrækkelig navn og tilstand på menu-knap
Menu-knappens funktion og indhold er ikke beskrevet. Det gør det svært for skærmlæsere at identificere, at der er en menu. Derudover formidles tilstanden af menuen heller ikke – så en bruger af en skærmlæser ved ikke om menuen er åben eller lukket. - Menu-links kodet som overskrifter
De links, der ligger under sektionsoverskrifterne er kodet som overskrifter. Det er et problem, da navigationen kan blive uoverskuelig for brugere af skærmlæsere, da de kan få den opfattelse, at der er indhold som mangler. Normalt vil man forvente, at der efter en overskrift følger relateret indhold, hvilket ikke er tilfældet her. - Billeder mangler alt-attribut
Der er identificeret billeder på sundhed.dk, som mangler alt-attribut. Bl.a. ved logoer, røde ikoner, fotos og illustrationer til artikler. Det betyder, at nogle skærmlæsere vil læse billedets filnavn i stedet. - Hjælpeikon mangler navn
Hjælpeikonerne er ikke navngivet. Det betyder, at brugere af skærmlæsere får dem læst op som ”knap” uden en forklaring på knappens funktion. - Værktøjsikoner er utilgængelige for skærmlæserbrugere
Værktøjsikonerne formidler hverken navn eller rolle til kompenserende hjælpemidler, blot at det er nogle klikbare elementer. Det betyder, at funktionerne er utilgængelige for brugere af skærmlæsere. - Kontrastforhold
Flere steder på Sundhed.dk lever kontrastforholdet mellem tekst og baggrundsfarve ikke op til WCAG 2.1-standarden. Sundhed.dk vurderer, at det er en uforholdsmæssig stor byrde at leve op til WCAG 2.1-standarden i forhold til kontrastforholdet, da det drejer sig om links, knapper, menuer, billeder, baggrundsfarve mv. og "alt" skal derfor åbnes op. Sundhed.dk har søsat et projekt, der udarbejder et nyt design for portalen, og her vil der blive taget højde for WCAG 2.1-standarden i forhold til kontrastforhold. Dette projekt vil drypvis blive lanceret med første lancering i efter 2020.
Uforholdsmæssig stor byrde
- Dobbelt main-landemærke
Der er fundet flere sider, hvor role="main" er brugt to gange til at markere sidens hovedindhold med landemærker. Sundhed.dk vurderer, at det er en uforholdsmæssig stor byrde at løse denne fejl, da det kan have indflydelse på hele portalens struktur, og dermed kan væsentligt indhold gå tabt og strukturen kan blive ødelagt. - Søgefiltre formidler ikke tilstand
Filtermulighederne er kodet som en række links, der ikke formidler til skærmlæseren, hvad der er eksempelvis er valgt (der mangler begrundelse) - Fokusrækkefølge i menu
Når man åbner hovedmenuen, bliver menuen præsenteret som et dialogvindue, hvor resten af indholdet på siden bliver nedtonet og indhold i banneret forsvinder. Tastaturfokus begrænses ikke til menuen, hvilket betyder, at man kan navigere i indholdet bag menuen, og det er forvirrende for tastaturbrugere og skærmlæsere. Sundhed.dk vurderer, at dette er en uforholdsmæssig stor byrde at løse, da fejlløsningen vil berøre den generelle struktur på siden, hvilket kan give uforholdsmæssige store strukturelle udfordringer. - Synligt fokus på elementer
Der mangler synligt fokus på elementer, hvilket besværliggøre navigationen for tasturbrugere. Sundhed.dk vurderer, at det er en uforholdsmæssig stor byrde at løse udfordringen, da det ikke vides, om det vil ødelægge både design og struktur at løse udfordringen. - Reflow og zoom
Når man zoomer ind til 200 procent, kan noget af indholdet gå tabt. Det er ikke muligt at navigere sig til indholdet udenfor skærmkanten. Begrundelse mangler - Inputfelt mangler synlig label
Der er eksempler på, at inputfelter på sundhed.dk mangler et synligt label. Sundhed.dk vurderer, at det er en uforholdsmæssig stor byrde, da inputfelterne er en gennemgående funktion på sundhed.dk. Hvis vi retter, kan det have konsekvenser for, hvordan 'submit' er kodet. Det vurderes, at rettelsen kræver op til 2 times udviklingsarbejde pr. inputfelt. Alle inputfelter skal rettes enkeltvis, og derfor vurderes det at være en uforholdsmæssig stor byrde.
Ikke omfattet af loven
- Dokumenter offentliggjort før 23. september 2018
Dokumenter offentliggjort før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
I løbet af 2024 og 2025 vil sundhed.dk blive omskrevet. Formålet med omskrivningen er bl.a. at rette nogle af de større tekniske tilgængelighedsfejl, der er på hjemmesiden.
Redaktionelt står sundhed.dk står i den unikke situation, at det meste indhold, der ligger på portalen, leveres og publiceres af eksterne redaktører. Sundhed.dk har derfor haft pålagt de eksterne bidragsydere at gennemgå og udbedre deres indhold for redaktionelle webtilgængelighedsfejl. Den redaktionelle gennemgang og udbedring har bl.a. fokuseret på meningsfulde sidetitler, korrekt overskriftsstruktur, beskrivende links og korrekte punktopstillinger. Sundhed.dk har derudover opdateret redaktørvejledningerne til brugen af CMS’et, så alle redaktører fremadrettet vil kunne udarbejde redaktionelt indhold, der lever op til webtilgængelighedskravene.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.