Tilgængelighedserklæring
Region Nordjylland forpligter sig til at gøre webstedet taetogtoer.rn.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på taetogtoer.rn.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Region Nordjylland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på taetogtoer.rn.dk:
- Kontaktside: https://rn.dk/Service/Kontakt-og-find-vej/Om-hjemmesiden
- E-mail: cms-support@rn.dk
- Telefon: 97648000
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Opmærkning af indhold
Du kan støde på fx tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder, der ikke er opmærket korrekt. Vi arbejder hele tiden på at minimere forkert opmærkning. Hvis du støder på indhold, du ikke kan læse, fordi det ikke er mærket rigtigt op, så kontakt os – se første side i denne erklæring. -
Cookiebanner (3. partsprodukt)
Region Nordjylland er i 3. kvartal 2025 i dialog med leverandøren med henblik på at få det gjort tilgængeligt. -
Video (3. partsprodukt)
Nogle steder på hjemmesiden bliver der vist film, som er indlejrede på siden. Den player, der anvendes lever ikke op til kravene om tilgængelighed på følgende områder: • Nogle af komponenterne i playeren til video er navngivet på en måde, som ikke giver mening for skærmlæserbrugere. Nogle af komponenterne er ligeledes navngivet på engelsk, ex ”Closed Captioning” frem for ”Undertekster”, til trods for at der er tale om danske videoer. • Betjeningspanelet er kun synligt, når afspiller modtager fokus. • Komponenterne i afspilleren præsenteres ikke i en logisk rækkefølge. Det betyder, at indhold der foldes ud (ex ved deling af video) ikke modtager fokus, og brugeren skal tabbe sig tilbage i menuen • Tidslinje er ikke synlig for skærmlæsere • Enkelte videoer har undertekster, der ikke er tilgængelige • Videoer mangler synstolkning (ikke muligt i nuværende videoportal) • Region Nordjylland overgår ved årsskiftet 2025/2026 til en ny videoløsning, lever op til kriterierne for web-tilgængelighed. -
Interaktive grafikker (3. partsprodukt)
Nogle steder på hjemmesiden bliver der vist interaktive grafikker. Det værktøj, der anvendes lever ikke op til kravene om tilgængelighed på følgende områder: • Pulserende indhold kan ikke stoppes, pauses eller skjules • Komponenterne i den interaktive grafik præsenteres ikke i en logisk rækkefølge. Det betyder, at indhold der foldes ud (ex ved deling af video) ikke modtager fokus, og brugeren skal tabbe sig tilbage i menuen • Der kan åbne et vindue op i grafikken. Dette vindue modtager ikke fokus som det næste element. • Nogle af de komponenter man kan klikke på, har misvisende navne, ex ”Open a pop up: Væskeindtag”.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Ex på konkrete initiativer: - Omkodning af hjemmesideplatform (2024-2025) - Ekspertvurderinger - Indkøb af diverse værktøjer til at opmærke og tjekke dokumenter og websites for tilgængelighed - Nye Word skabeloner, som er tilgængelige - Retningslinjer for tekstning mm. af videoer - Workshops for lokalredaktører - Udarbejdelse af vejledningsmateriale i tilgængelighed
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.