Tilgængelighedserklæring
Skatteforvaltningen forpligter sig til at gøre webstedet www.tastselv.skat.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.tastselv.skat.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Skatteforvaltningen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.tastselv.skat.dk:
- Kontaktside: https://skat.dk/kontakt/borger
- E-mail: webtilgaengelighed@ufst.dk
- Telefon: 72221818
- Kontaktfunktion: Når du er logget ind på skat.dk, vælg Kontakt på forsiden. Hvis du bruger kontaktformularen uden at logge ind, skriv ikke personlige oplysninger i mailen (fx dit cpr-nr.)
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Tilgængelighed via tastatur
Ikke alle dele af siderne kan navigeres til ved hjælp af tastaturet og nogle elementer får ikke tydelig fokusindikator. -
Manglende mulighed for at forlænge tidsbegrænsning
Der er fundet en tidsbegrænsning efter login, som ikke annonceres for brugeren og som dermed ikke giver brugeren mulighed for at forlænge login. -
Manglende eller forkert opmærkning
Der er fundet eksempler på forkert eller manglende opmærkning på tabeller, overskrifter, strukturer, knapper, etiketter, præsentation af tekst og billeder. Manglen på korrekt opmærkning gør det bl.a. sværere at anvende kompenserende teknologier og få præsenteret indholdet på en korrekt måde. Der er også fundet PDF’er, der ikke er opmærket korrekt. -
Mangelfuld ombrydningsvisning
Ikke alle sider er fuldt ud responsive, dvs at de ikke vises optimalt på mobil, og der kan mistes informationer ved zoom og lav skærmopløsning. -
Ikke korrekt fokusrækkefølge
Der er eksempler på, at der ikke kan navigeres optimalt via tastaturet pga. manglende fokus og tabuleringsrækkefølge.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Tidligere år af årsopgørelsen som pdf
Årsopgørelser i pdf-format er ikke gjort tilgængelige, da det vurderes som værende en uforholdsmæssig stor byrde.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi tester løbende i forskellige værktøjer. Tilgængelighed er en del af udviklings- og designprocessen.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.