Tilgængelighedserklæring
Det Kgl. Bibliotek forpligter sig til at gøre webstedet tekster.kb.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på tekster.kb.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Det Kgl. Bibliotek, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på tekster.kb.dk:
- Kontaktside: https://www.kb.dk/spoerg-biblioteket
- E-mail: kb@kb.dk
- Telefon: 33474747
- Kontaktfunktion: Det Kgl. Bibliotek, Christians Brygge 8, 1219 København K
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Udvalgte sider er testet maskinelt
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Labels
Søgefelter mangler labels. -
Tomme links
Nogle links indeholder ingen tekst og er dermed tomme. -
Kontraster
I brødkrummen er kontrasten mellem tekst og baggrund ikke tilstrækkelig stor.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Ældre formidlingssites
Det Kgl. Bibliotek giver i forbindelse med kb.dk adgang til en række ældre, søgbare formidlingssites, arkiver og samlinger, hvor det vurderes som uforholdsmæssigt stor byrde at få dem bragt på et niveau, der lever op til webtilgængelighedsloven Det Kgl. Bibliotek arbejder kontinuerligt på at forbedre webtilgængeligheden. Hvis du møder ikke-tilgængeligt indhold, som du har brug for at få bedre adgang til, er du velkommen til at kontakte os.
Ikke omfattet af loven
-
Retrodigitaliseringer - Faksimiler
Løsningen indeholder retrodigitaliserede tekster, der ikke overholder webtilgængelighedsloven. De er undtaget i jf. §1 stk 6: Reproduktioner af genstande fra kulturhistoriske samlinger, der ikke kan gøres fuldt tilgængelige på grund af (a) uforenelighed af tilgængelighedskravene med enten konservering af den pågældende genstand eller reproduktionens autenticitet.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Det Kgl. Bibliotek giver i forbindelse med kb.dk adgang til en række ældre, søgbare formidlingssites, arkiver og samlinger, hvor det vurderes som uforholdsmæssigt stor byrde at få dem bragt på et niveau, der lever op til webtilgængelighedsloven Det Kgl. Bibliotek arbejder kontinuerligt på at forbedre systemer og webtilgængeligheden. Hvis du møder ikke-tilgængeligt indhold, som du har brug for at få bedre adgang til, er du velkommen til at kontakte os.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.