Næstved kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.ubfnaestved.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Næstved kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ubfnaestved.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vi har anvendt anden metode.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Intern manuel brugertest og vurdering. Alle tekniske, redaktionelle og designmæssige løsninger testes igennem forskellige værktøjer: SiteImprove Automatiseret Quality Assurance og accessibility. NextGen rapportering til udviklere og redaktører. SiteBulb enkelstsidetest (ekstern udvikler) Qualweb enkeltsidetest (ekstern udvikler) NVDA skærmlæser pdf test ( internt og af ekstern udvikler)
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Kommunen har indkøbt kvalitetssikringsværktøjer til at gøre PDF'er tilgængelige (Assist Pro). Redaktører undertekster film løbende. Kommunen arbejder løbende med de faglige redaktører, der bliver tilbudt kommunikative kompetenceløftende webinarer og undervisning i korrekt udarbejdelse af webtilgængeligt indhold. Værktøjet Assist Pro er indkøbt til formålet. Rapporter bliver udsendt til redaktører indeholdende fejl og mangler angående webtilgængelighed. Kommunen er klar over den adfærdsændring der skal til, og arbejder løbende på at få de strategiske forståelser på plads i alle linjer. Der kan forekomme struktur-fejl i koden. Dette udbedres løbende med stort fokus fra vores udviklere. Der bliver løbende informeret om og givet rådgivning til hvordan man kan skabe bedre kommunikation til web og herunder indhold der er webtilgængeligt. Redaktører der arbejder med hjemmeside, bliver undervist i at benytte Dania Software’s Assist, et program der kan analysere og validere webtilgængelighed, når man vil eksportere dokumenter fra officepakken og ud som pdf. Der er tiltag på vej der skal sikre endnu højere grad af webtilgængelighed. Bla. En obligatorisk checkliste der skal udfyldes inden udgivelse af indhold. På denne liste vil der være krav til overskrift-hierarki, udfyldt alt-attribut, lixtal, døde links og andre initiativer.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.