Tilgængelighedserklæring

Næstved kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.ubfnaestved.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ubfnaestved.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Næstved kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ubfnaestved.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vi har anvendt anden metode.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Intern manuel brugertest og vurdering. Alle tekniske, redaktionelle og designmæssige løsninger testes igennem forskellige værktøjer: SiteImprove Automatiseret Quality Assurance og accessibility. NextGen rapportering til udviklere og redaktører. SiteBulb enkelstsidetest (ekstern udvikler) Qualweb enkeltsidetest (ekstern udvikler) NVDA skærmlæser pdf test ( internt og af ekstern udvikler)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Nogle PDf'er er ikke tilgængelige
    Pdf’er med en længde på 20 sider eller derover vurderes individuelt uf fra disse parametre: om tilgængeligheddsarbejdet med at tilgængeliggøre disse står til måls med anvendelsen, om dokumentet er nøglen til essentielle offentlige processer, om der findes og kan peges på et webtilgængeligt alternativ .
  • Nogle videoer har ikke undertekster
    Videoer publiceret før den 23.september 2020 har ikke undertekster. Videoer som er en duplikering af informationer man finder andetsteds på hjemmesiden, kan figurere uden undertekster.
  • Struktur-fejl i koden
    Der kan forekomme struktur-fejl i koden. fejl i rækkefølger, mulighed for alternative tekster, fejlende tabelvisninger osv. Dette udbedres løbende med stort fokus fra vores udviklere.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Store dokumenter af særlig teknisk karakter
    Med store dokumenter menes at det er 20 siders dokumenter eller derover. Særlig teknisk karakter menes indhold som regneark, kort og tabeller. Tilgængeliggørelsen af størstedelen af disse dokumenter tager uforholdsmæssigt langt tid i forhold til brugen af dem og antal læsninger i den brede befolkning i kommunen. Hvis ikke vi har kunnet finde en dato på dokumenter prioriterer vi dem ned, hvis de ikke er af essentielt administrativ karakter.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Kommunen har indkøbt kvalitetssikringsværktøjer til at gøre PDF'er tilgængelige (Assist Pro). Redaktører undertekster film løbende. Kommunen arbejder løbende med de faglige redaktører, der bliver tilbudt kommunikative kompetenceløftende webinarer og undervisning i korrekt udarbejdelse af webtilgængeligt indhold. Værktøjet Assist Pro er indkøbt til formålet. Rapporter bliver udsendt til redaktører indeholdende fejl og mangler angående webtilgængelighed. Kommunen er klar over den adfærdsændring der skal til, og arbejder løbende på at få de strategiske forståelser på plads i alle linjer. Der kan forekomme struktur-fejl i koden. Dette udbedres løbende med stort fokus fra vores udviklere. Der bliver løbende informeret om og givet rådgivning til hvordan man kan skabe bedre kommunikation til web og herunder indhold der er webtilgængeligt. Redaktører der arbejder med hjemmeside, bliver undervist i at benytte Dania Software’s Assist, et program der kan analysere og validere webtilgængelighed, når man vil eksportere dokumenter fra officepakken og ud som pdf. Der er tiltag på vej der skal sikre endnu højere grad af webtilgængelighed. Bla. En obligatorisk checkliste der skal udfyldes inden udgivelse af indhold. På denne liste vil der være krav til overskrift-hierarki, udfyldt alt-attribut, lixtal, døde links og andre initiativer.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.