Tilgængelighedserklæring

Vejle Kommune forpligter sig til at gøre webstedet www.vejle.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.vejle.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Vejle Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.vejle.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Informationer på kort er ikke fuldt tilgængelige
    Nogle sider med interaktive kort præsenterer ikke informationer på en tilgængelig måde. Det er bl.a. information om kommunens byggegrunde, oversigter over sundhedsplejerskers kontaktinfo og visse informationer om håndtering af affald. Hvor muligt er indholdet også præsenteret i listeformat under kortet. Vi arbejder fortsat på at udbedre tilgængelighedsproblematikker i informationer på kort og forventer at de fleste problemer med tilgængeligheden er løst inden udegangen af 2021. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis - fx ved oplæsning.
  • Bilag til dagsordener/referater er ikke tilgængelige
    Bilag til dagsordener, som er publiceret før maj 2020 er ikke tilgængelige.
  • Lokalplaner
    Vejle Kommune har 757 lokalplaner, hvor en stor del er indscannede dokumenter (det ældste dokument er vedtaget i 1942). Det vil derfor være en uforholdsmæssig stor byrde at gøre dem tilgængelige. Der arbejdes på en ny skabelon til lokalplaner, så lokalplaner der vedtages fremover vil være webtilgængelige (forventes færdig i slutningen af 2021).
  • Conventus
    Conventus der både bruges til foreninger og udeliv har mangler, hvad angår tilgængelighed og nogle brugergrupper vil sandsynligvis have svært ved at booke gennem systemet. Vi indgår dialog med udbyderen om forbedring af systemet.
  • Overordnede tilgængelighedsfejl på webstedet vejle.dk
    Der mangler en korrekt genvej til hovedindholdet. Enkelte tekster har for lav kontrast i forhold til baggrunden. Grafikken i bunden af siden (bølgeeffekten) indgår ikke logisk i tastaturnavigationen. Tekststørrelser er flere steder fastsat på en måde, der gør det sværere at forstørre indholdet. Vi arbejder på at rette disse forhold, så siden lever bedre op til kravene i WCAG og giver en mere tilgængelig oplevelse for alle brugere.
  • Selvbetjeningsløsning – Giv et praj
    En dybdegående evaluering, foretaget af Inklusio/InqludeIT i december 2021, viser, at Giv et praj har væsentlige tilgængelighedsfejl. Disse fejl har især betydning for brugere, der benytter hjælpeteknologier, samt risiko for fejlindtastninger. Der findes eksempler på, at farvekontrasten ikke er høj nok, at formularfelter og knapper ikke har de rette beskrivelser, samt at statusbeskeder ikke kan læses op. Desuden forsvinder enkelte elementer ved brug af zoomfunktionen, og det er svært at navigere rundt ved brug af tastatur. I samarbejde med andre kommuner er Vejle Kommune i dialog med SWECO, for at få udbedret fejlene. Der er i alt fundet 16 fejl, som henviser til succeskriterierne i WCAG 2.1. Ønsker du at få yderligere information, er du velkommen til at kontakte Vejle Kommune på telefon 76810000 eller mail: post@vejle.dk.
  • Webtilgængelighed i pdf-dokumenter
    Vejle Kommune arbejder for, at alle kan bruge dokumenter på vores hjemmeside – også personer, der benytter hjælpemidler. Dokumenter til en lille og kendt målgruppe er ikke altid fuldt tilgængelige. De kan bestilles i en webtilgængelig udgave via et link i dokumentet. Vi sender et tilgængeligt dokument retur inden for 3–5 hverdage. Dokumenter af bred interesse, som strategier, planer og visioner, bliver gjort webtilgængelige, inden de bliver offentliggjort.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Budgetter og regnskaber
    Vores budgetter og regnskaber er store og meget taltunge. Omkostningerne ved at gøre PDF''erne tilgængelige, kan ikke svare sig i forhold til læserskaren. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bestræber os på at følge Digitaliseringsstyrelsens retningslinjer for webtilgængelighed. Vi gennemgår siderne manuelt og anvender Siteimprove til at screene for tilgængelighedsfejl, så vi kan forbedre webtilgængeligheden. Når vi opretter nye sider, er vi bevidste om at gøre indholdet tilgængeligt fra start. PDF-dokumenter publiceret efter 1. juni 2020 er screenet i PAC3. Vi arbejder løbende på at tilgængeliggøre vejle.dk.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.